Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

نانو ذرات برای تحویل دارو به مغز

نانو ذرات برای تحویل دارو به مغز یک روش برای حمل مولکول های دارو در سراسر مانع خون مغزی (BBB) با استفاده از نانوذرات است.


  نانو ذرات برای تحویل دارو به مغز یک روش برای حمل مولکول های دارو در سراسر مانع خون مغزی (BBB) با استفاده از نانوذرات است. این داروها از طریق BBB عبور می کنند و داروها را به مغز برای درمان درمانی اختلالات عصبی تحویل می دهند. این اختلالات شامل بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، اسکیزوفرنی، افسردگی و تومورهای مغزی است. بخشی از مشکل در پیدا کردن درمان برای این اختلالات سیستم عصبی مرکزی (CNS) این است که هنوز هیچ روش تحویل واقعا کارآمد برای داروهای عبور از BBB وجود ندارد. آنتی بیوتیک ها، داروهای ضدویروسی و انواع داروهای فعال CNS، به خصوص نوروپپتید ها، نمونه های چند نمونه ای از مولکول هایی هستند که نمی توانند BBB را به تنهایی انتقال دهند. با این حال، با کمک سیستم های تحویل نانوذرات، مطالعات نشان داده اند که بعضی از داروها اکنون می توانند از BBB عبور کنند و حتی دارای سمیت کمتر و کاهش اثرات جانبی در سراسر بدن است . سمیت بودن یک مفهوم مهم برای فارماکولوژی است، زیرا سطح بالای سمیت در بدن می تواند با آسیب رساندن به سایر اعضای بدن و تخریب عملکرد آن ها مضر باشد. علاوه بر این، BBB تنها مانع فیزیولوژیکی برای تحویل دارو به مغز نیست. دیگر عوامل بیولوژیکی تاثیر می گذارد که چگونه مواد مخدر در سراسر بدن حمل می شود و چگونه آنها مکان های خاصی را برای فعالیت هدف قرار می دهند. برخی از این عوامل پاتوفیزیولوژیک شامل تغییرات جریان خون، ادم و افزایش فشار داخل جمجمه، اختلالات متابولیکی و بیان ژن و ساختن پروتئین است. 



مانع خون مغزی (BBB) :



BBB تنها در دیواره رگ های خون مغزی یافت می شود و شامل یک لایه ی متصل از سلول های اندوتلیال است که به وسیله ی "اتصالات تنگ" متصل می شوند که از پوشش داخلی این عروق تشکیل شده است.


لایه ای از اندوتلیوم تشکیل BBB مانع ورود مواد مضر به مغز می شود. بافت های عصبی به محیط پایدار نیاز دارند و به تغییرات کوچک در ترکیب مایع بینابینی حساس هستند.


BBB به عنوان حفاظت از نوسانات غلظت خارج سلولی هورمون ها، اسیدهای آمینه و پتاسیم که پس از وعده های غذایی، ورزش، یا استرس و همچنین از پاتوژن های سمی در خون رخ می دهد عمل می کند.


تحویل مواد مخدر در سراسر مانع مغزی خون (BBB)

در حال حاضر دو راهبرد محبوب برای تحویل دارو به بافتهای مغزی وجود دارد. اولین مورد شامل جراحی اعصاب جراحی است. روش دوم شامل یک سری از روش های غیر تهاجمی برای افزایش طول نفوذ پذیری BBB با استفاده از تحریک های مختلف است.


شیمیایی - انسولین را می توان تغییر داد و به عنوان یک پپتید حامل برای عبور از BBB استفاده می شود .

بیولوژیکی - ویروس ها یا میکروپه ها می توانند داروها را در حالت اسب تروجان حمل کنند .

محرک های فیزیکی - میدان های الکترومغناطیسی می تواند به طور موقت BBB را مختل کند .


بهبود دسترسی در بین BBB می تواند واکنش درمانی را به اختلالات مختلف مغز مانند سرطان مغز بهبود بخشد. به عنوان مثال، پیش آگهی تومورهای مغزی غیر قابل درمان می تواند بطور قابل توجهی بهبود یابد.





سد خونی مغزی یا در اصطلاح پزشکی (BBB) :



مانع خونی مغزی (BBB) یک مانع غشایی بسیار نیمه پراکنده است که جریان خون را از مغز و مایع خارج سلولی در سیستم عصبی مرکزی (CNS) جدا می کند. مانع خون مغزی توسط سلول های اندوتلیال مغز تشکیل شده و اجازه می دهد تا با عبور از نفوذ غیرفعال مولکول های محلول در آب، برخی گازها و محلول های محلول در چربی، و همچنین انتقال انتخابی مولکول هایی نظیر گلوکز و اسیدهای آمینه که برای عصاره های حیاتی عملکرد هستند .


سیستم عصبی مرکزی (CNS) بخشی از سیستم عصبی متشکل از مغز و نخاع است. سیستم عصبی مرکزی به همین ترتیب نامگذاری شده است؛ زیرا اطلاعاتی را که از آن دریافت می شود و از فعالیت تمام قسمتهای بدن حیوانات دو طرفه متقارن، یعنی تمام حیوانات چند سلولی به استثنای اسفنج ها و حیوانات شعاعی متقارن مانند چتر دریایی و این شامل اکثریت سیستم عصبی است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.