ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
عادت های مطالعه موثر
ابتدا برای مطالعهی هر درس باید مشخص کنیم چه مقدار زمان لازم داریم. بعضی افراد در اینباره مشکل دارند و نمیدانند زمان خود را چگونه مدیریت کنند.
گاهی دانشآموزان برای مطالعه وقت میگذارند اما بهینه نیست. به عنوان مثال 2 ساعت کتاب در دستشان است اما وقت بهینهی آنها 1 ساعت است؛ یعنی هنگام خواندن حواسشان نیست و زمان زیادی را به خیالپردازی میگذرانند. این موضوع منجر به انجام نادرست یا ناقص تکالیف میشود. در تنظیم وقت باید زمان بهینه را مشخص کرد و در رفع وقتهای تلفشده کوشید. برخی در انجام تکلیف از جلمات منفی استفاده میکنند؛ مانند: «من در این درس موفق نمیشوم» یا «اگر درس را در کلاس بلد نباشم دوستانم مرا مسخره میکنند». به جای اینکه بر انجام تکلیف متمرکز شوند، افکار منفی را در ذهن خود مرور میکنند.
برای انجام تکالیف و کنترل رفتار خود سعی کنید از جملات مثبت استفاده کنید. به عنوان مثال: «من خوب درس میخوانم و نتیجهی خوبی به دست میآورم».
کسانی موفق میشوند که خود را باور داشته باشند و برای این باور برنامهریزی کنند.