ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی اصطلاحی کلان است که برای توصیف استفاده از الگوریتم ها و نرم افزارهای یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی (AI) برای تقلید از شناخت انسان در تجزیه و تحلیل ، ارائه و درک داده های پیچیده پزشکی و مراقبت های بهداشتی استفاده می شود. به طور خاص ، هوش مصنوعی توانایی الگوریتم های رایانه ای برای تقریبی نتیجه گیری فقط بر اساس داده های ورودی است.
آنچه فناوری هوش مصنوعی را از فناوری های سنتی در مراقبت های بهداشتی متمایز می کند ، توانایی جمع آوری داده ها ، پردازش آنها و دادن یک خروجی کاملاً مشخص به کاربر نهایی است. هوش مصنوعی این کار را از طریق الگوریتم های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق انجام می دهد. این الگوریتم ها می توانند الگوها را در رفتار تشخیص دهند و منطق خود را ایجاد کنند. برای به دست آوردن بینش و پیش بینی های مفید ، مدل های یادگیری ماشین باید با استفاده از مقادیر گسترده ای از داده های ورودی آموزش ببینند. الگوریتم های هوش مصنوعی از دو طریق متفاوت از انسان ها رفتار می کنند: (1) الگوریتم ها به معنای واقعی هستند: هنگامی که هدف تعیین می شود ، الگوریتم منحصراً از داده های ورودی یاد می گیرد و فقط می تواند آنچه را که برنامه ریزی شده است ، بفهمد (2) و برخی از یادگیری های عمیق الگوریتم ها جعبه های سیاه هستند. الگوریتم ها می توانند با دقت بسیار زیادی پیش بینی کنند ، اما توضیح منطقی پشت تصمیمات آن را جدا از داده ها و نوع الگوریتم مورد استفاده ، توضیح کمی یا قابل درک نمی دهند.
هدف اصلی از برنامه های کاربردی AI مربوط به سلامت ، تجزیه و تحلیل روابط بین روش های پیشگیری یا درمان و نتایج بیمار است. برنامه های هوش مصنوعی در مواردی مانند فرآیندهای تشخیص ، توسعه پروتکل درمان ، تولید دارو ، داروی شخصی و نظارت و مراقبت از بیمار اعمال می شود. الگوریتم های هوش مصنوعی همچنین می توانند برای تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از داده ها از طریق سوابق الکترونیکی سلامت برای پیشگیری و تشخیص بیماری استفاده شوند. موسسات پزشکی مانند The Mayo Clinic ، Memorial Sloan Kettering Cancer Center و سرویس بهداشت ملی انگلیس ، الگوریتم های هوش مصنوعی برای بخش های خود ایجاد کرده اند. شرکت های بزرگ فناوری مانند IBM و Google نیز الگوریتم های هوش مصنوعی برای مراقبت های بهداشتی ایجاد کرده اند. علاوه بر این ، بیمارستان ها به دنبال نرم افزار هوش مصنوعی برای حمایت از ابتکارات عملیاتی هستند که موجب افزایش صرفه جویی در هزینه ها ، بهبود رضایت مندی بیماران و ارضای نیازهای کارکنان و نیروی کار آنها می شود. در حال حاضر ، دولت ایالات متحده میلیاردها دلار در حال سرمایه گذاری برای پیشرفت در توسعه هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی است. شرکت ها در حال توسعه فناوری هایی هستند که به مدیران مراقبت های بهداشتی کمک می کند تا از طریق افزایش استفاده ، کاهش شبانه روزی بیمار ، کاهش مدت اقامت و بهینه سازی سطح کارکنان ، فعالیت های تجاری خود را بهبود بخشند.
از آنجا که استفاده گسترده از هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی نسبتاً جدید است ، چندین نگرانی اخلاقی بی سابقه در رابطه با عملکرد آن وجود دارد مانند حریم خصوصی داده ها ، اتوماسیون مشاغل و تعصبات بازنمایی.