Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ایمنی لیزر

ایمنی لیزر طراحی بی خطر، استفاده و اجرای لیزرها برای به حداقل رساندن خطر  لیزر به هنگام استفاده از آن ، به ویژه در مورد آسیب های چشم است. از آنجایی که حتی مقادیر کمی نور لیزر می تواند منجر به آسیب چشم دائمی شود، فروش و استفاده از لیزرها معمولا به مقررات دولتی مربوط می شود. لیزرهای متوسط و با قدرت بالقوه خطرناک هستند زیرا می توانند شبکیه چشم یا حتی پوست را بسوزاند.





  خطرات تابش لیزر :


اثرات حرارتی علت عمده آسیب لیزر است، اما اثرات عکس شیمیایی نیز می تواند برای طول موج های ویژه اشعه لیزر مورد توجه قرار گیرد. حتی لیزرهای دارای مدولا می توانند باعث آسیب به چشم شوند. لیزرهای با قدرت بالا همچنین می توانند پوست را بسوزانند. بعضی از لیزرها چنان قدرتمند هستند که حتی انعکاس پراکنده از یک سطح می تواند برای چشم خطرناک باشد.




آناتومی چشم انسان



لیزرها برای اهداف ایمنی براساس پتانسیل آنها برای ایجاد آسیب به چشم و پوست انسان طبقه بندی می شوند :



لیزر کلاس 1 در تمام شرایط استفاده معمولی امن است. اساسا امن؛ امکان آسیب چشم وجود ندارد. این امر می تواند به علت قدرت خروجی کم (که در این صورت آسیب چشم حتی پس از ساعت قرار گرفتن در معرض غیر ممکن باشد) یا به دلیل محوطه ای که مانع از دسترسی کاربران به پرتو لیزر در طی عملیات عادی مانند پخش کننده های سی دی یا پرینترهای لیزری می شود.


لیزر Class 1M برای تمام شرایط استفاده از لیزر ایمن است، به جز زمانی که از طریق لنزهای بزرگنمایی مانند میکروسکوپ و تلسکوپ عبور می کند.


لیزر کلاس 2 به عنوان ایمنی در نظر گرفته شده است، زیرا رفلکس چشمک زن (واکنش خیره کننده ای به نور روشن) باعث قرار گرفتن در معرض حداکثر 0.25 ثانیه می شود. رفلکس چشمک زدن چشم انسان (پاسخ واپس گرا) از آسیب چشم جلوگیری می کند، مگر اینکه فرد عمدا به مدت طولانی به ستون پرتاب کند. قدرت خروجی ممکن است تا 1 مگاوات باشد. این کلاس فقط شامل لیزرهایی است که نور قابل مشاهده را منتشر می کنند. برخی از اشاره گرهای لیزر در این دسته قرار دارند.





لیزر شامل 4 کلاس هست و موقع کار با لیزر باید ایمنی را رعاییت کنیم . لیزرهای این کلاس دارای قدرت خروجی بیش از 500 مگاوات در پرتو هستند و ممکن است باعث آسیب جدی و دائمی چشم یا پوست شود بدون اینکه از طریق اپتیک چشم یا ابزار اندازه گیری شوند.


کلاس 4، بالاترین و خطرناک ترین کلاس لیزر است، از جمله تمام لیزرهایی که از Class AB AEL بالاتر است. طبق تعریف، یک لیزر کلاس 4 می تواند پوست را سوزاند، یا باعث آسیب های ویرانگر و دائمی چشم به علت مشاهده مستقیم، پخش یا غیر مستقیم پرتو شود.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.