Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

انواع لیزرهای پزشکی

مقدمه ای بر لیزر :



لیزر یک دستگاه نوری است که نور را بر اساس مفهوم اشعه تحریک شده منتشر می کند. پرتو های لیزری از پرتو نور معمولی متفاوتند. نور معمولی تک رنگ نیست. به طور غیرمنتظره ای است، بین فضای مشاهده شده در یک نقطه در زمان های مختلف و در نقاط مختلف فضا، اختلاف فاز زیادی وجود دارد. پرتو لیزر بسیار تک رنگ و بسیار منسجم با تمام امواج دقیقا در فاز با یکدیگر و در همان وضعیت قطبش است .  جهت گیری، تک رنگ، شدت و انسجام ویژگی های خاصی از پرتو لیزر است. اینشتین در سال 1917 پیش بینی کرد که برای تعیین تعادل ترمودینامیکی باید یک فرآیند انتشار دوم باشد. او این انتشار دوم را به عنوان انتشار تحریک شده نامیده است. لیزر بر اساس اصل انتشار تحریک شده ( گسیل القایی ) کار می کند. 

  


دانش درباره انواع مختلف لیزرها و استفاده بالقوه آنها در پزشکی ارائه شده است. توسعه سریع فناوری لیزر در جهان، نیاز به اطلاعات به روز در مورد ویژگی های دستگاه های مختلف لیزر را به ارمغان می آورد. بدون این نوع اطلاعات، دشوار است با آخرین تحولات تکنولوژی در جهان ارتباط برقرار کنید. انواع مختلف لیزر ها دارای دامنه های مختلفی در فعالیت های پزشکی هستند. تحقیق در مورد اصول اساسی فیزیک لیزر یک پیش شرط مهمی برای کاربرد موفقیت آمیز این تکنولوژی در پزشکی است. لیزر به عنوان یک چاقوی جراحی دارای مزایای خاصی نسبت به اسکاپل، الکتروکوتر و کریو جراحی است، زیرا جراحی لیزر یک روش غیر تماس است، بدون خونریزی، دقیق، با تجسم بهتر، حداقل ادم پس از عمل، درمان بدون درد، بدون عوارض است . 


اصل لیزر چیست؟


1 اصل لیزر. اصل لیزر بر اساس سه ویژگی جداگانه است: الف) تحریک انتشار در یک وسیله تقویت کننده، ب) جمیعت معکوس لیزری و ج) رزوناتور نوری.


لیزر پزشکی چگونه کار می کند؟


شرح. لیزرهای پزشکی، دستگاه های پزشکی هستند که از منابع نور دقیق متمرکز برای درمان و یا حذف بافت استفاده می کنند. اصطلاح "لیزر" به معنای تقویت نور توسط انتشار تابش اشعه است. نور معمولی مانند آن از یک لامپ دارای طول موج های زیادی است و در همه جهات گسترش می یابد.


چرا لیزرها در جراحی استفاده می شوند؟


جراحی لیزر با استفاده از نور لیزر برای از بین بردن بافت های بیمار یا درمان رگهای خون خونریزی استفاده می کند. جراحی لیزری نیز ممکن است برای بازگرداندن پوست و کاهش چین و چروک، لکه های خورشیدی، خالکوبی، و یا ... استفاده شود.





مثلا :


لیزر دی اکسید کربن یک اسکنر نور بسیار دقیق و بدون خونریزی است که برای برداشتن و جدا کردن بافت ها و انعقاد رگ های خونی کوچک استفاده می شود. پرتو مادون قرمز با طول موج 10،600 نانومتر جذب شده توسط آب و تخریب بافت به علت تبخیر لحظه ای در دمای نسبتا کم 100 درجه سانتیگراد است.



ادامه دارد ...




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.