Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

جزوه لیزر در دندانپزشکی: یک مرور کلی


  

در حالی که هنوز تکنولوژی جدید در نظر گرفته شده است، استفاده از لیزر در دندانپزشکی در اواخر دهه 1980 آغاز شد. یک متخصص دندانپزشکی که در مورد کاربرد بالینی لیزر در عمل در نظر گرفته است، باید موارد زیر را در نظر بگیرد:


• روش های خاصی که لیزر در عمل انجام می دهد چیست؟


• آیا می توانید یک دستگاه تمام مراحل بالینی نشان داده شده را انجام دهید؟


• آیا فناوری قابل اعتماد است؟


• آیا دستگاه لیزر دندانپزشکی یاد گرفته و کار می کند؟


• آیا سرمایه گذاری قابل توجهی از نظر تجهیزات و آموزش موجه است؟


این مقاله اطلاعاتی برای پاسخگویی به این سوالات ارائه می دهد.


فیزیک لیزر 


لیزر کلمه مخفف برای تقویت نور با انتشار  تابش گسیل القایی است. منطق علمی برای استفاده از لیزر در دندانپزشکی را می توان در این زمینه بررسی کرد.

نور یک شکل از انرژی است که در موج حرکت می کند و به عنوان یک ذره وجود دارد. این ذره فوتون نامیده می شود. یک موج فوتون دارای 3 ویژگی اساسی است :




(1) سرعت ثابت (سرعت نور).


(2) دامنه (اندازه گیری عمودی ارتفاع موج از بالا به پایین). این یک اندازه گیری انرژی آن موج است که به صورت ژول یا یک واحد انرژی بیان می شود. در برنامه های کاربردهای دندان، یک مقدار مفید یک میلی یول، یک هزارم جول است.


(3) طول موج (فاصله افقی بین هر 2 نقطه مربوط به موج).


هر دو نور معمولی و نور لیزری شامل امواج است. با این حال، نور لیزر از نور معمولی توسط 2 خواص زیر متفاوت است:


(1) نور لیزر به عنوان تنها یک رنگ تولید می شود، یک ملک به نام تک سومی است. این رنگ می تواند چشم قابل مشاهده یا نامرئی برای چشم انسان باشد، اما به عنوان اندازه گیری طول موج توصیف شده است، که برای لیزرهای دندانی در نانومترها (یک میلیاردم یک متر) بیان شده است.


(2) امواج نور لیزر برای همه لیزرها منسجم است. هر موج در اندازه و شکل فیزیکی یکسان است.


این موج تک لمسی، یکپارچه از انرژی نور از دستگاه لیزر به عنوان یک پرتو دقیق و کولیمیتی ( موازی ) ظاهر می شود. این خواص باعث می شود که لیزر یک منبع منحصر به فرد انرژی باشد.




اجزای اصلی دستگاه لیزر



انرژی الکترومغناطیسی در امواج از کوچکترین اشعه های گاما با طول موج های 10 تا 12 متر به امواج رادیویی با طول موج های چند هزار متر وجود دارد. 1 دستگاه های لیزر قابل فروش در دسترس هستند که طول موج های انتشار در محدوده 488 نانومتر تا 10،600 نانومتر (1 نانومتر برابر یک میلیاردمتر از یک متر)، و همه اشعه غیر اشباع هستند (شکل 4). این از تماشای یونیزه، که به عنوان یک نتیجه از اثرات روی DNA، موتاژنیک است، متمایز می شود. لیزرهای دندانی تابش حرارتی یا گرما را منتشر می کنند. 2.3 چهار لیزر دندانی نور را می بینند: لیزر آرگون که دارای رنگ آبی 488 نانومتر و رنگ آبی رنگ 514 نانومتری است. فرکانس دو برابر Nd: YAG است که عمدتا رنگ سبز 532nm است؛ یک دستگاه درمانی سطح پایین (قدرت جراحی) با نور قرمز 635 نانومتری؛ و یک آشکارساز پوسیدگی پایین با رنگ قرمز مشابه در 655 نانومتر.


ابزار لیزر دندان موجود در طیف الکترومغناطیسی. توجه داشته باشید که دستگاه های تجربی زرد هستند.




نمودار  طول موج برای بافت های مختلف دندانی.



رابطه دما و پاسخ بافت



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.