Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تصویربرداری نوری

  

تصویربرداری نوری چیست؟


تصویربرداری نوری تکنیکی برای غیرتهاجمی در داخل بدن است، همانطور که با اشعه ایکس انجام می شود. اما بر خلاف اشعه ایکس که از تابش یونیزه استفاده می کنند، تصویربرداری نوری با استفاده از نور مرئی و خواص ویژه فوتون ها برای به دست آوردن تصاویر دقیق از اندام ها و بافت ها و نیز ساختارهای کوچکتر از جمله سلول ها و حتی مولکول ها استفاده می کند. این تصاویر توسط دانشمندان برای تحقیق و توسط پزشکان برای تشخیص بیماری و درمان استفاده می شود.



مزایای استفاده از تصویربرداری نوری چیست؟


تصویربرداری نوری چندین مزیت را نسبت به سایر تکنیک های تصویربرداری رادیولوژیک ارائه می دهد:


تصویربرداری نوری به طور معنی داری در معرض تابش مضر بیمار با استفاده از اشعه غیر یونیزه، شامل نور قابل مشاهده، اشعه ماوراء بنفش و مادون قرمز است. این نوع نورها تصاویر را با استفاده از الکترون های هیجان انگیز تولید می کنند بدون اینکه باعث ایجاد صدمه ای شود که می تواند با اشعه یونیزاسیون مورد استفاده در برخی از تکنیک های تصویربرداری دیگر قرار گیرد. از آنجایی که برای بیماران بسیار ایمن تر است و به طور قابل توجهی سریعتر، تصویربرداری نوری برای فرآیند طولانی و مکرر در طول زمان برای نظارت بر پیشرفت بیماری یا نتایج درمان استفاده می شود.


تصویربرداری نوری به ویژه برای تجسم بافت نرم مفید است. بافت های نرم به راحتی می توانند از یکدیگر متمایز شوند زیرا انواع مختلفی از بافت ها جذب می شوند و نور را پراکنده می کنند.

 

از آنجایی که می تواند تصاویری از ساختارها را در طیف گسترده ای از اندازه ها و انواع تصاویر بدست آورد، تصویربرداری نوری با سایر تکنیک های تصویربرداری مانند MRI یا اشعه ایکس ترکیب شده است تا اطلاعات پیشرفته ای را برای پزشکان بیماری های پیچیده نظارت یا محققانی که با آزمایش های پیچیده کار می کنند، ترکیب کنند.

 

تصویربرداری نوری از رنگ های مختلف نور استفاده می کند تا بتواند در همان زمان ویژگی های مختلف یک عضو یا بافت را ببیند و اندازه گیری کند. سایر تکنیک های تصویربرداری محدود به فقط یک یا دو اندازه گیری است.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.