Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

چه نوع تصویربرداری نوری وجود دارد و چه چیزی برای آنها استفاده می شود؟

  

تصویربرداری نوری شامل انواع تکنیک هایی است که از نور برای گرفتن تصاویر از داخل بدن، بافت یا سلول استفاده می کنند.



اندوسکوپی: ساده ترین و به طور گسترده ترین نوع تشخیص نوری، آندوسکوپی است. یک آندوسکوپ شامل یک لوله انعطاف پذیر با یک سیستم برای ارائه نور برای روشن کردن یک عضو یا بافت است. به عنوان مثال، یک پزشک می تواند یک اندوسکوپ را از طریق دهان بیمار وارد کند تا حفره گوارش را ببیند تا علت علائم مانند درد شکم، مشکل بلع یا خونریزی گوارشی پیدا کند. آندوسکوپ ها همچنین برای جراحی رباتیک حداقل تهاجمی مورد استفاده قرار می گیرند تا جراح بتواند در داخل بدن بیمار در حالی که از راه دستکاری سلاح های رباتیک نازکی که این روش را انجام می دهند، دیده شود.


توموگرافی تداخل نوری (OCT): توموگرافی انسجام نوری یک تکنیک برای به دست آوردن تصاویر زیر سطحی از جمله بافت بیمار، درست زیر پوست است. OCT یک تکنولوژی پیشرفته با سیستم های تجاری موجود است که در حال حاضر در کاربردهای مختلف از جمله حفاظت از هنر و پزشکی تشخیصی استفاده می شود. به عنوان مثال، چشم پزشک ها از OCT برای گرفتن تصاویر دقیق از داخل شبکیه استفاده می کنند. متخصصین قلب نیز از آن برای کمک به تشخیص بیماری عروق کرونر استفاده می کنند.


 تصویربرداری: در هنگام تصویربرداری فتوشاپی، پالس لیزری به بافت بیمار منتقل می شود؛ پالس ها گرما را تولید می کنند، بافت ها را گسترش می دهند و ساختار آنها را می توان تصویر نمود. این روش می تواند برای تعدادی از برنامه های کاربردی بالینی مانند نظارت بر رشد ریه ها در تومور ها، شناسایی ملانوم های پوست و ردیابی اکسنژیاسیون خون در بافت ها مورد استفاده قرار گیرد.


توموگرافی توزیع نوری (DOT): DOT می تواند برای کسب اطلاعات در مورد فعالیت مغز استفاده شود. یک لیزر که از نور مادون قرمز استفاده می کند روی پوست سر قرار می گیرد. نور از طریق پوست سر می رود و بی ضرر مغز را می گذراند. جذب نور اطلاعاتی در مورد غلظت های شیمیایی در مغز را نشان می دهد. پراکندگی نور منعکس کننده ویژگی های فیزیولوژیکی مانند تورم نورون پس از فعال شدن برای انتقال سیگنال عصبی است.


اسپکتروسکوپی رامان: این تکنیک بر اساس آنچه که به عنوان پراکندگی رامان از نور قابل مشاهده، نزدیک مادون قرمز و یا نزدیک نور ماوراء بنفش است که توسط یک لیزر تحویل می شود، متکی است. نور لیزر با لرزش مولکولی در ماده بررسی می شود و تغییرات در انرژی اندازه گیری می شود که اطلاعات مربوط به خواص مواد را نشان می دهد. این تکنیک دارای کاربردهای متنوعی است از جمله شناسایی ترکیبات شیمیایی و مشخص ساختن مواد و بلورها. در پزشکی، آنالیزورهای گاز رامان برای نظارت بر مخلوط گازهای بیهوشی در طول عمل جراحی استفاده می شوند.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.