Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

فیزیک ذرات


  


فیزیک ذرات چیست؟


این شاخه ای از فیزیک است که عناصر اساسی ماده و تابش و تعامل بین آنها را بررسی می کند. ذره کلمه می تواند به انواع مختلفی از اشیاء بسیار کوچک اشاره کند، اما این شاخه معمولا کوچکترین ذرات قابل تشخیص را بررسی می کند.

این نیز به عنوان "فیزیک انرژی بالا" نامیده می شود، به عنوان بسیاری از ذرات ابتدایی در طبیعت به شرایط عادی نمی آیند. اما، در طول برخورد پر انرژی ذرات دیگر، می توان آن را شناسایی کرد.




فیزیک ذرات مدرن:


تحقیقات فیزیک ذرات مدرن بر ذرات زیر اتمی با ساختار کمتر از اتم متمرکز است. این اجزای اتمی مانند ذرات الکترون، پروتون و نوترون تولید شده توسط فرآیندهای رادیواکتیو و پراکندگی است.



مدل استاندارد:



مدل استاندارد فیزیک ذرات یک نظریه مربوط به تعامل الکترومغناطیسی، هسته ای و همچنین طبقه بندی ذرات زیر اتمی است.

این مدل در نیمه دوم قرن بیستم به عنوان یک تلاش مشترک از دانشمندان در سراسر جهان توسعه یافت. توسعه مدل استاندارد توسط ذرات تئوری و تجربی رانده شد.





همانطور که در حال حاضر فرمول استاندارد مدل دارای 61 ذرات ابتدایی است. مدل استاندارد حاوی 24 فرمالون اساسی است که شامل 12 ذره و آنتی استاتیک های مرتبط با آن هستند که جزء ماده هستند. در سال 2012، مدل استاندارد، پیش بینی وجود هیگز بوزون ، که به عنوان آخرین قطعه شناخته شد.

با این حال اخیرا یک ذره به نام ذره خدا یافت می شود که با ذره بوزون هیگز همخوانی دارد و در تکمیل مدل استاندارد فیزیک ذرات پیشرفت کرده است.




فیزیک ذرات نظری:


فیزیک نظری شاخه ای از فیزیک است که از مدل های ریاضی و انتزاعی از اشیا و سیستم های فیزیکی استفاده می کند تا منطق، توضیح و پیش بینی پدیده های طبیعی. در حالی که در تلاش برای ایجاد مدل، چارچوب نظری و ابزارهای ریاضی برای درک آزمایشات جاری و پیش بینی آزمایشات آینده، تلاش های زیادی در زمینه فیزیک ذرات نظری انجام شده است.


کاربردهای فیزیک ذرات :



فیزیک ذرات برای تولید ایزوتوپ های پزشکی استفاده می شود که در تصویربرداری PET و رادیوتراپی پرتوهای خارجی استفاده می شود.

به مفهوم ابررسانایی کمک می کند.

فن آوری های صفحه لمسی و شبکه جهانی وب در موسسه CERN برای فیزیک ذرات توسعه یافت.

بعضی از زمینه های دیگر که از فیزیک ذرات استفاده می کنند، توسعه نیروی کار، پزشکی، صنایع، علم و امنیت ملی و غیره هستند.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.