Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

پایان مطالعات زمین شناسی و اسکن لیزر

مدیر کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: برای تکمیل مطالعات باستان شناسی شهر زیرزمینی و اهمیت مرمت و حفاظت از این اثر شاخص ملی، تهیه نقشه های سه بعدی و مطالعات زمین شناسی با هزینه ای بیش از 450میلیون ریال از محل اعتبارات ملی پایان یافت.  
فریدون اللهیاری افزود: در بخش تهیه نقشه های سه بعدی با استفاده از دستگاه لیزر اسکن پس از بررسی و با توجه به محدودیت دستگاه های لیزر اسکن ثابت در برداشت چاهها و کانال های موجود در شهر زیرزمینی، در نهایت دستگاه لیزر اسکن دستی انتخاب و نقشه سه بعدی آن تهیه شد.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد افزود: این دستگاه با توجه به نیاز نداشتن به استقرار ثابت ، توانایی بالایی در برداشت تصویر تمام قسمت های شهر زیرزمینی از جمله کانال های باریک و چاه های عمیق را دارد.
زهرا ساروخانی با بیان اینکه در بخش مطالعات زمین شناسی نیز همه دیوارها و سقف بخش های کاوش شده در شهر زیرزمینی از نظر زمین شناسی بررسی و مطالعه شد گفت: این بررسی ها شامل تعیین جنس خاک و بستر زمین، ساخت لایه های مختلف سنگی، برداشت و اندازه گیری کلیه گسل ها، شکستگی ها و درزها است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر نوش آباد گفت: همچنین نمونه برداری جنس واحدهای سنگی کانال های شهر زیرزمینی از قسمت های مختلف برای تحلیل وضع پایداری و عوامل کنترل کننده مطالعه شد.
بزرگترین شهر زیرزمینی جهان با 40 هکتار وسعت و چهار طبقه تا عمق 21 متری زمین، هزار و 500 سال قدمت دارد.
این شهر زیر زمینی متعلق به دوران ساسانی ، در نوش آباد آران و بیدگل واقع شده است.
شهر نوش آباد از توابع آران و بیدگل، در سه کیلومتری مرکز این شهرستان و 210 کیلومتری اصفهان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.