Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

اهدای جایزه نوبل فیزیک به پژوهشگران فیزیک لیزر

  

فیزیکدانانی که داستان علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل می کنند، جایزه نوبل را برای کارهایشان در زمینه لیزر به اشتراک می گذارند



سه فیزیکدان که کار پیشگامان آنها لیزرهای فانتزی علمی تخیلی را به ابزارهای قدرتمند تغییر داد، جایزه نوبل فیزیک 2018 را به دست آوردند.


آرتور اشکین ، محقق آزمایشگاه Bell Laboratories در نیوجرسی، نیمی از جایزه 1،01 میلیون دلاری را برای اختراع "موچین  نوری" به ارمغان می آورد - پرتوهای متمرکز نور که می تواند برای جذب ذرات، اتم ها و حتی سلول های زنده استفاده شود و اکنون به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد ماشین آلات زندگی را مطالعه کنید.



جرارد مورو از پوهنتون École Polytechnique در فرانسه و دانشگاه میشیگان و دونا استریکلند از دانشگاه واترلو کانادا، نیمه دیگر را برای کارهایی که "راه را برای پرتوهای شدید پرتوهای لیزر که توسط انسان ایجاد شده است، به هم متصل می کند.


الجای بوتنر، عضو کمیته نوبل بعد از این جایزه در سه شنبه در استکهلم، گفت: "میلیاردها نفر از مردم روزانه از دیسک های نوری، پرینترهای لیزری و اسکنرهای نوری استفاده می کنند ... میلیون ها نفر تحت جراحی لیزر قرار می گیرند." "لیزر واقعا یکی از معدود نمونه هایی است که کشف آسمان به نام آبی در یک علم بنیادی در نهایت ممکن است زندگی روزمره ما را تغییر دهد."



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.