Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

آرتور اشکین

  

آرتور اشکین، که به خاطر کار پیشگام او برای ایجاد موچین های نوری شناخته شده بود، در تاریخ 2 سپتامبر 1922 متولد شد. در فیزیک کالج کلمبیا در سال 1947 و دکترا او در سال 1952 در فیزیک هسته ای از دانشگاه کرنل فعالیت داشت. او در سال 1942 تا 1945 در آزمایشگاه پرتوهای کلمبیا در حالی که در ارتش و آزمایشگاه های Bell AT & T از 1952 تا 1991 کار میکرد، آزمایش میکروسکوپ، نوری غیر خطی و تله لیزر را بررسی کرد. او با همکارانش اولین بار در تولید موج هارمونیک موج (cw) لیزری، تقویت پارامترهای cw، اثر نور فیزیکی را کشف کرد و زمینه نوری غیرخطی را در فیبرهای نوری آغاز کرد.

 

بسیاری از اشکین پدر تابش فشار لیزر را در نظر می گیرند. کار او در این زمینه مربوط به تله نوری و دستکاری ذرات دی الکتریک کوچک با استفاده از نیروهای شیب نوری است. اشکین چندین "اولین" را به دست آورد. او اولین کسی بود که نیروهای شیب نوری بر روی اتم ها را مشاهده می کرد و اولین بار برای خنک کردن لیزر اتم ها به نام "ملاس نوری" بود. او اولین کسی بود که به دنبال اختراع نوری اتم بود.

 

اشکین این کار را به دام انداختن و دستکاری مواد زنده مانند باکتری، ویروس ها و سلول ها گسترش داد. تکنیک لیزر برای نگهداشتن مواد در محل به عنوان "موچین های نوری" شناخته شد. با استفاده از این روش، آشکین در داخل سلول، ساختار درونی خود را دستکاری کرد و پایه ای برای راه های جدید برای درک شرایط طبیعی و بیماری در بدن انسان . توانایی خنک کردن و تسخیر اتم به پیشرفت های چشمگیر در علوم پایه منجر شده است، مانند ایجاد خازن های بوز-اینشتین در بخار اتمی.


آشکین نویسنده تکه تکه نوری و تحرک ذرات خنثی با استفاده از لیزر است و دارای 47 پتنت است. جوایز و افتخارات به دست آوردن مشارکت های علمی او عبارتند از: انتخاب آکادمی ملی مهندسی و آکادمی ملی علوم، جایزه Ives Medal / Quinn OSA و جایزه ی Townes، جایزه ی الکترونیک کوانتوم الکترونیک لیزر IEEE و Electro-Optic، APS Joseph F. Keithley جایزه برای پیشرفت در علوم اندازه گیری و جایزه رتبه در اپتو الکترونیک. Ashkin به عنوان عضو APS، OSA، IEEE و AAAS انتخاب شد.


در سال 2009، او به عنوان عضو افتخاری انجمن نوری برای کار پیشگامانش در زمینه ترویج نوری و توسعه موچین  نوری نامگذاری شد.


در 2 اکتبر سال 2018، آشکین جایزه نوبل فیزیک را برای کار خود در زمینه ترویج نوری به دست آورد. آشکین نیمی از جایزه را دریافت کرد و نیم دیگر نیز بین جرارد مورو و دونا استریکلند به اشتراک گذاشته شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.