Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ثبت جهانی جایزه علی جوان در پزشکی لیزری

  

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران با اعلام این خبر گفت: دکتر علی جوان دانشمند برجسته ایرانی بود که در حوزه لیزر فعالیت و نیم قرن پیش نخستین لیزری گازی دنیا را به جامعه علمی ارائه کرد.

دکتر رضا فکرآزاد افزود: در نخستین دوره این جشنواره که در دوازدهمین کنگره بین المللی انجمن جهانی لیزر تراپی که در شهر نیس فرانسه در ماه اکتبر برگزار شد، چهار دانشمند مطرح دنیا در حوزه‌های علوم پایه و بالینی پزشکی لیزری این جایزه را دریافت کردند.

دبیر انجمن جهانی لیزر پزشکی گفت: تندیس علی جوان از سوی انجمن پزشکی لیزری طراحی وبه همراه یک لوح سپاس به این دانشمندان برجسته از کشور‌های ژاپن، روسیه، آمریکا و نروژ اعطا شد و قرار است این جشنواره علی جوان هر دو سال یکبار در کشور‌های مختلف جهان برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه لیزر در پزشکی کاربرد بسیاری دارد، افزود: درگذشته دستگاه‌های مختلف لیزر در زمینه پوست، چشم پزشکی، فیزیوتراپی و دندانپزشکی و ... وارد ایران می‌شد، ولی در شرایط کنونی با توجه به افزایش قیمت ارز، هزینه‌های واردات این دستگاه افزایش یافته و اوضاع را سخت کرده است.

فکرآزاد گفت: دستگاه‌های لیزر پوست و دندانپزشکی که در گذشته با قیمت حدود ۳۰۰ میلیون تومان وارد کشور می‌شد، اکنون با افزایش نرخ ارز به یک میلیارد تومان رسیده است و شرایط پزشکان در ارائه خدمات پزشکی را سخت خواهد کرد.

رئیس انجمن پزشکی لیزری ایران افزود: قبل از تحریم، بهترین لیزر‌های درمانی چشم پزشکی و لیزر‌های پوستی به کشور وارد می‌شد، ولی در حال حاضر مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است و به یقین ارائه خدمات را در آینده تحت تاثیر قرار می‌دهد و دست کم ارائه خدمات به بیماران را گرانتر خواهد کرد.

فکرآزاد گفت: درحال حاضر افزایش قیمت ارز، بار مالی زیادی برای پزشکان ایجاد کرده است و برای رهایی از این مشکل باید تلاش کنیم در آینده به خودکفایی در تولید سیستم‌های پزشکی برسیم.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی ضروری است دستگاه‌های لیزر در حوزه پزشکی اعم از پوست، چشم؛ زنان و دندانپزشکی در کشور توسط متخصصان فنی و مهندسی برجسته ایران در حد استاندارد‌های بین المللی ساخته شود تا قادر باشیم در این زمینه با دیگر تولیدکنندگان در جهان رقابت کنیم.

فکرآزاد گفت: دستگاه‌ها در حوزه پزشکی گران شده است و بیمه‌ها هزینه‌های درمانی را نیز پوشش نمی‌دهند و نهایتا بیماران در این زمینه متضرر خواهند شد، امیدواریم در آینده مسئولان امر در این زمینه مساعدت کنند تا مشکل تعدیل شود.

وی به کاربرد لیزر در زمینه تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، پوستی، چشم پزشکی و همچنین ضایعات عروقی و تومور‌های ریوی اشاره کرد و افزود: کاربرداصلی لیزر در جراحی‌ها به عنوان چاقوی جراحی بوده و محاسنی چون کاهش درد و خونریزی، کم تهاجمی بودن و انتخابی عملکردن داشته که البته محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد، البته لیزر‌های کم توان نیز می‌توانند با اثرات ضد دردی و التهابی و اثرات متابولیک و ایمنولوژیک خود، به بهبود زخم‌های مقاوم به درمان و کاهش درد مفاصل و بسیاری درمان‌های بازتوانی دیگر نقش مهمی را ایفا کنند.

فکرآزاد گفت: این کاربرد‌های مختلف از تشخیص تا جراحی و درمان شبه دارویی لیزر را از یک ابزار به یک فناوری مدرن تبدیل کرده است؛ بنابراین گزارش علی جوان دانشمند صاحب نام در عرصه فیزیک با گرایش لیزر بوده که در سال ۱۳۰۵ در شهر تبریز دیده به جهان گشود و برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت.

وی تحقیقات بسیاری در این حوزه انجام داد و در سال ۱۳۹۵ بر اثر کهولت سن از دنیا رفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.