Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ترجمه کتاب فیزیک لیزر توسط دو عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک

  

بدون اغراق می‌توان از لیزر به عنوان یکی از مهمترین اختراعات قرن بیستم نام برد. امروزه تأثیر اقتصادی علوم و فن‌آوری‌های مرتبط با لیزر و نقش آن در زندگی بر هیچ کس پوشیده نیست. همچنین تعداد جوایز نوبل در این حوزه نشان می‌دهد که در ربع قرن گذشته پیشرفت قابل توجهی در حوزه‌ی علوم و مهندسی لیزر صورت گرفته است. دانشمندان با استفاده از لیزر قادر به ایجاد سردترین دمای ممکن در جهان شده‌ اند. هم‌چنین توانسته ‌اند چگالی انرژی‌ای بیشتر از مرکزِ ستاره‌ ها ایجاد کنند، سپس اساس نظریه‌ی مکانیک کوانتومی را مورد آزمایش قرار داده‌ اند و ترازهای اتمی، مولکولی و فوتونی را با دقت بی‌سابقه‌ ای اندازه‌ گیری و کنترل کرده ‌اند.

Peter W. Milonni و Joseph H. Eberly  دو دانشمند برجسته در حوزه­ های اپتیک، لیزر، کوانتوم و هیت علمی دانشگاه روچستر می باشند. این دو دانشمند بزرگ برنده جایزه­های متعدد از جمله جایزه ماکس بورن، جایزه هاردتوز، مدال Smoluchowski، مدال  Frederic Ives(بزرگترین جایزه جامعه اپتیکی آمریکا)،  جایزه بنیاد علوم لهستان (معادل لهستانی جایزه نوبل) و... شده­اند. آنها کتاب­های متعدد در حوزه­ های لیزر، اپتیک، کوانتوم و ... نوشته­ اند.

کتاب فیزیک لیزر یکی از کتاب­های با ارزش این دو دانشمند بزرگ است که با توجه به اهمیت آن توسط خانم دکتر علیان نژادی و آقای دکتر سویزی انتخاب و 7 فصل آن ترجمه و توسط انتشارات دانشگاه سمنان به چاپ رسیده است. در این کتاب به اساس تولید نور لیزر و ویژگی‌های عمومی آن پرداخته شده است.

ترجمه این کتاب که به همت دو استاد دانشکده فیزیک دانشگاه سمنان انجام شده است، دارای این قابلیت است که دانشجویان آشنا با اصول و مبانی الکترومغناطیس، اپتیک و مکانیک کوانتومی قادر به مطالعه آن می­باشند و برای دانشجویان رشته فیزیک در مقاطع تحصیلات تکمیلی یکی از بهترین انتخاب‌ها  بوده و به عنوان مرجع درسی منطبق بر سرفصل دروس پیشرفته‌ی لیزر توسط وزارت علوم معرفی شده است و برای اساتید و دانشجویان قابل استفاده می­ باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.