Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

مقاله استاد ایرانی بر سکوی بالاترین‌های Nanoscale HOT Article Collection ایستاد

  

مقاله دکتر ساسان پور به‌عنوان یکی از مقالات ۲۰۱۸ HOT Article Collection انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، مقاله دکتر پژمان ساسانپور ، عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی و فیزیک پزشکی (نویسنده مسئول) با عنوان"Nanoparticles affect bacterial colonies’ optical diffraction patterns" به‌عنوان یکی از مقالات مجموعهNanoscale HOT Article Collection ۲۰۱۸ در مجله Nanoscale (IF ۷,۲) انتخاب‌شده است.

این مقاله که با همکاری محققین دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر انجام‌شده با استفاده از یک روش اپتیکی نوین مبتنی بر طرح پراش لیزر و اثرات تفرقی نور که در آزمایشگاه بیوفوتونیک گروه مهندسی و فیزیک پزشکی پیاده‌سازی شده، تأثیر نانو ذرات مغناطیسی بر ساختار کلونی باکتری‌ها را مورد مطالعه قرار داده است.

استفاده از روش تمام نوری (all optical) ارائه‌شده، به‌صورت غیر مخرب قادر به تمایز بین کلونی گونه‌های مختلف باکتری بوده و همچنین امکان بررسی تغییرات ساختاری در گونه‌های مختلف باکتری تحت استرس‌های فیزیکی-شیمیایی را فراهم می‌سازد. نتایج بیان‌شده در این مطالعه نشان می‌دهد که روش ارائه‌شده، قابلیت استفاده در مطالعاتی که به بررسی برهمکنش‌های مداخله کننده (مانند دارو یا محرک‌های محیطی) در فرآیند رشد و تکثیرمیکروارگانیسم‌ها می‌پردازند را به‌صورت کاملاً غیر تداخلی و به‌صورت زمان –واقعی (real time) دارد.

پیش‌ازاین، فعالیت دیگری از این آزمایشگاه، با استفاده از روش اپتیکی مبتنی بر تغییر خواص پلاریزاسیون نور در تشخیص و تمایز گونه‌های مختلف باکتری در مجله Scientific Reports با عنوان Detection and discrimination of bacterial colonies with Mueller matrix imaging به چاپ رسیده است.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علاقه‌مندان می‌توانند جهت دسترسی به مقالات از لینک‌های زیر اقدام کنند.


Nanoscale:
https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/۲۰۱۹/nr/c۸nr۰۹۳۳۲f/unauth#!divAbstract
 

Scientific Reports:
https://www.nature.com/articles/s۴۱۵۹۸-۰۱۸-۲۹۰۵۹-۵

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.