Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

کاربردهای پزشکی لیزر

کاربردهای پزشکی :


کاربردهای لیزر در پزشکی بسیار گسترده است. این کاربردها معمولا به بخشهای بیرونی بدن انسان مربوط است که براحتی اشعه لیزر به آنها دسترسی دارد. جراحی چشم و تصحیح بینایی (LASIK)، دندانپزشکی، پوست (درمان فوتوداینیمیک سرطان) و انواع مختلف درمانهای زیبایی مانند حذف تاتو و موهای زائد از این قبیل کاربردها است.
  لیزرها درجراحی‌ها (مثلا پروستات) بخاطرامکان برش با کمترین خونریزی بافت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی جراحی‌ها می‌تواند با وسایل اندوسکوپی انجام شود: یک اندوسکوپ شامل یک فیبر نوری جهت اتنقال نور به محل جراحی است و یک فیبر دیگر برای عکس برداری، همچنین دارای کانالهایی اضافی برای وسایل مکانیکی است.
نیاز به انواع مختلف لیزر برای کاربردهای پزشکی برحسب طول موج، توان خروجی، شکل پالس و غیره وجود دارد. در بیشتر موارد طول موج طوری انتخاب می‌شود که منطقه مورد نظر(مثلا نقطه های سیاه در تاتو یا جرم ها در دندان) نور لیزر را بیشتر از مناطق اطراف بافت جذب کند و در نتیجه هدف یابی بهتر انجام پذیرد.
لیزرهای پزشکی فقط برای درمان استفاده نمی‌شوند بلکه جهت تشخیص نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال روشهای تصویربرداری چشمی، میکروسکوپ لیزری و اسپکتروسکوپی از آن جمله هستند.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.