Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

نمایش سنسورهای پوشیدنی مبتنی بر گرافن در همایش جهانی تلفن همراه 2019

  

فناوری‌های فوتونیک؛

نمایش سنسورهای پوشیدنی مبتنی بر گرافن در همایش جهانی تلفن همراه 2019

یک دستگاه جدید از موسسه علوم فوتونیک (ICFO) به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق یک سنسور ماوراءبنفش، میزان قرار گرفتن خود در معرض تابش نور خورشید را کنترل کنند.


یک دستگاه جدید از موسسه علوم فوتونیک (ICFO) به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق یک سنسور ماوراءبنفش، میزان قرار گرفتن خود در معرض تابش نور خورشید را کنترل کنند. این سنسور به‌صورت انعطاف‌پذیر، شفاف و یکبار مصرف طراحی شده و به یک دستگاه تلفن همراه متصل می‌شود. هنگامی‌که کاربر به آستانه معینی از قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب رسیده باشد به او هشدار می‌دهد. با استفاده از همین فناوری، ICFO در حال توسعه سنسورهایی در حوزه تناسب اندام، برای اندازه‌گیری ضربان قلب، رطوبت، اکسیژن، میزان نرخ تنفس و درجه حرارت نیز می‌باشد.

ICFO این سنسورهای پوشیدنی را در کنگره جهانی موبایل (MWC) بارسلونا، که از 25 تا 28 فوریه 2019 (6 تا 9 اسفند 97) برگزار شد، به نمایش گذاشته بود. همچنین دو تکنولوژی نوری دیگر مبتنی بر گرافن نیز در MWC ارائه شده بود. یکی سیستم طیف‌سنج تک پیکسل و دیگری سنسور تصویربرداری فراطیفی (Hyperspectral) گرافنی است، که هر دو دارای قابلیت‌های پهن باندی فراتر از آن چیزی است که قبلاً بدون استفاده از سیستم‌های عکسبرداری بزرگ تصور می‌شد.

این سنسور کوچک مبتنی بر گرافن که از صدها هزار آشکارساز نوری ساخته شده است و در دوربین یک گوشی هوشمند قرار می‌گیرد، به نور UV و IR بسیار حساس است و به دوربین گوشی اجازه می‌دهد تا بیشتر از آن چیزی که برای چشم انسان قابل دیدن است را بتواند ببیند. فرانک کاپنس، رئیس گروه ICFO، در این باره افزود: " این تکنولوژی به کاربران در سوپر مارکت اجازه می‌دهد تا دوربین را نزدیک میوه‌ها بگیرند و تازه‌ترین آنها را برای خرید انتخاب کنند و یا در مثالی دیگر، این دوربین را می‌توان برای رانندگی در شرایط مه‌آلود و خطرناک استفاده کرد و تصویر اطراف را بر روی شیشه جلو وسیله نقلیه نمایش داد".

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.