Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

«عدسی پراشی» محققان دانشگاه ارومیه به جامعه علمی اپتیک معرفی شد

  


دانشیار گروه فیزیک دانشگاه ارومیه گفت: طراحی، مطالعه و تولید «عدسی پراشی گلبرگی» برای نخستین بار توسط محققان دانشگاه ارومیه به جامعه علمی اپتیک معرفی شد.


آرش ثباتیان، دانشیار گروه فیزیک دانشگاه ارومیه در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، گفت: عدسی‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. عدسی‌های که بر اساس شکست نور کار می‌کنند مثل عدسی آینه ماشین؛ که این نوع عدسی‌ها چندین سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد و عدسی‌های که براساس پراش کار می‌کنند.

ثباتیان با اشاره به طراحی عدسی پراشی تصریح کرد: گروه پژوهشی اپتیک پراشی دانشگاه ارومیه به دانش فنی طراحی و ساخت عدسی‌های پراشی مبتنی بر تیغه منطقه ایی فرنل و غربال فوتونی دست یافتند.

دانشیار گروه فیزیک دانشگاه ارومیه تصریح کرد: تا کنون بیش از ۲۰ نوع طرح در این رابطه ارائه داده ایم و از این تعداد، فقط یک نوع از آن را توانسته ایم به ثبت برسانیم.

وی گفت: این عدسی یک عدسی پراشی دو کانونی با بازدهی بالاست و قابلیت شکل دهی و ساختار دهی به باریکه‌های لیزری را دارا می‌باشد.

ثباتیان اظهار کرد: طراحی، مطالعه و تولید این عدسی پراشی گلبرگی برای نخستین بار به جامعه علمی اپتیک معرفی شده است.

دانشیار گروه فیزیک دانشگاه ارومیه خاطر نشان کرد: پژوهش اصلی این گروه بر روی شکل دهی به باریکه‌های لیزری و ساختار دهی به آن‌ها متمرکز است. شکل دهی به پرتو‌ها و باریکه‌ها پایه و اساس بسیاری از کاربرد‌ها من جمله در زمینه‌های مخابرات نوری پیشرفته، حسگر‌های تراهرتز و نانو آنتن‌های نوری، میکرولیتوگرافی و نانولیتوگرافی، پردازش دقیق مواد اعم از جوشکاری، برشکاری، لحیم کاری و سخت کردن مواد در مقیاس‌های میکرو و زیر میکرونی، کاربرد‌های نظامی، تله اندازی اتمها، ذرات میکرونی و زیستی برای مطالعه آنها، هدایت الکترون‌های سرد است.

وی مطرح کرد: گروه پژوهشی اپتیک پراشی دانشگاه ارومیه با وجود امکانات آزمایشگاهی بسیار اندک، ولی با تلاش و کوشش همه جانبه تا کنون موفق به معرفی ده‌ها المان و عنصر پراشی جدید و منحصر به فرد شده است؛ که از این عناصر برای تولید باریکه‌های خمره‌ای، استوانه ایی، گردابی، مارپیچی، حلقوی، بیضوی، شبکه‌های نوری، آرایه‌ها و ماتریس‌های نوری در ابعاد، اشکال و شکل‌های مختلف و با بازدهی و کیفیت بالا شده است؛ که ما حصل آن‌ها که بیش از ۳۸ مقاله در طی ۷ سال می‌رسد، در مجلات معتبر اپتیک به چاپ رسیده اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.