Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

دونا استریکلند

  

دونا استریکلند (متولد 27 می 1959 متولد شد) یک فیزیکدان اپتیک کانادا و پیشگام در زمینه لیزرهای پالسی است. او در سال 2018 جایزه نوبل فیزیک را به همراه جرارد مورو برای اختراع تقویت پالس بهش اهدا شد .  او استاد دانشگاه دانشگاه واترلو است.


دونا استریکلند برای مدرک کارشناسی ارشد خود در موسسه اپتیک، گرفت  دریافت مدرک Ph.D. درجه از دانشگاه راچستر در سال 1989 گرفت .او تحقیق دکترای خود را در آزمایشگاه مربوط به انرژی لیزر تحت نظارت جرارد مورو  انجام داد. Strickland و Mourou برای ایجاد یک پیکربندی تجربی که می تواند موج پیکسل لیزر را به حداکثر برساند، برای غلبه بر محدودیت تلاش کرد تا وقتی که حداکثر شدت پالس های لیزر به یک گیگاۀت متر مربع گیگاوات رسید، خودکفایی پالس ها شدیدا آسیب دیده به بخش تقویت کننده لیزر تکنیک 1985 تقویت پالس chirped هر پالس لیزری را طیفی و در زمان قبل از تکمیل آن، هر پالس را به مدت زمان اولیه خود فشرده و تولید پالس های نوری ناسازگار از تراتات تا شدت پتاوات  با استفاده از تقویت پالس chirped اجازه می دهد تا سیستم های لیزر قدرتمند با قدرت کمتر بر روی یک جدول نوری آزمایشگاهی معمولی، به عنوان "لیزر های terawatt table top" ساخته شوند.    این کار جایزه نوبل فیزیک 2018 را دریافت کرد.


او سومین زن شد که جایزه نوبل فیزیک را پس از ماری کوری در سال 1903 و ماریا گئپپت مایر در سال 1963 و اولین بار در 55 سال برنده شد.  در 2 اکتبر سال 2018،  دونا استریکلند جایزه نوبل در فیزیک  را گرفت .




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.