Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

برنامه آیاز در روز جهانی نجوم

  

انجمن نجوم آیاز تبریز، در چهاردهمین سال پیاپی و همگام با سایر گروه‌های نجومی کشور ویژه برنامه‌های خاصی برای بزرگداشت روز جهانی نجوم تدارک دیده است.

تاریخچه هفته جهانی نجوم
در سال  1973داگ برگر رییس انجمن نجوم کالیفرنیای شمالی پیشنهاد داد به جای اینکه مردم را برای رصد اجرام آسمانی به خارج از شهرها و مناطق دوردست بکشانیم، بهتر است در روز مشخصی از سال، تلسکوپ‌ها را به داخل شهرها و به میان مردم بیاوریم.این گونه بود که روز نجوم متولد شد. امروز بیش از 50 کشور روز و هفته نجوم را برگزار می کنند. در ایران از سال 1380 روز نجوم برگزار می‌شود.
اتحادیه جهانی نجوم هر سال یکی از روزهای یکشنبه مابین ‎۱۵ آوریل تا ‎ ۱۵می که ماه در وضعیت تربیع است را به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب می‌کند. این اتحادیه  تلاش دارد در برگزاری روز نجوم در سراسر جهان هماهنگی ایجاد کند و امسال یکشنبه ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت ۹۸) را به عنوان روز جهانی نجوم انتخاب کرد. انجمن نجوم ایران نیز از افطار پنجشنبه ۱۹ تا سحرگاه جمعه ۲۰ اردیبهشت را روز نجوم اعلام کرد.

آیاز و هفته جهانی نجوم در سال 98
با توجه به اینکه تاریخ تعیین شده مصادف با ماه مبارک رمضان است، به علت مسائل اداری و مشکلات برگزاری چنین برنامه وسیعی در ماه رمضان، امکان برگزاری روز نجوم در تاریخ اعلام شده توسط انجمن آیاز وجود ندارد.

لذا شورای مرکزی آیاز، با توجه بازه زمانی مرسوم – ۱۵ آوریل تا ۱۵ می – و همچنین امکان رصد ماه، برای برگزاری این برنامه‌، جمعه ۳۰ فروردین (۱۹ آوریل) را به عنوان تاریخ برگزاری برنامه اصلی روز نجوم تعیین کرد. همچنین در تاریخ اعلام شده از طرف انجمن نجوم ایران، یعنی ۱۹ اردیبهشت، و روز های دیگر در هفته نجوم ، برنامه رصد رایگان در سطح شهر برگزار خواهد شد.

اطلاعات مربوط به رصدهای عمومی متعاقبا اعلام خواهد شد.

غرفه‌های آموزشی
معرفی انجمن، نجوم و کودکان، آشنایی با ابزارهای نجومی، آلودگی نوری، ساختار و تحول ستارگان، خورشید تک ستاره منظومه ما، اجرام خرد منظومه شمسی، معرفی صورفلکی، آشنایی با سیارات، سیارات فراخورشیدی،فضا و فضانوردی، کهکشان‌ها، پرسش و پاسخ، مرکز عرضه تجهیزات نجومی آذراستار

 توجه: رصدعمومی در صورت مناسب بودن شرایط جوی انجام خواهد گرفت.

از تمامی علاقه‌مندان به نجوم و اسرار آسمان شب، دعوت می‌شود تا در آخرین جمعه فروردین با آیاز همراه باشند.

بازدید از این برنامه برای تمام شهروندان آزاد و رایگان است.

زمان: جمعه  30 فروردین ۹۸، ساعت 17 تا 22
مکان: پارک ائل گلی، انتهای جاده سلامت، روبروی هتل پارس

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.