Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تصویربرداری نوری

تصویربرداری نوری :


به تازگی، تصویربرداری نوری، به دلیل ماهیت غیر تهاجمی و پیشرفت ابزارهای تصویربرداری قوی با نور مادون قرمز فلورسانس (NIRF) ، رشد چشمگیری را در زمینه تصویربرداری مولکولی نشان داده است.   بکارگیری چند نانو ساختار پلیمری برای پوشش دادن عوامل کنتراست نوری غیر تهاجمی مانند (ICG) و (NIRF) برای تصویربرداری بهینه در بدن انسان گزارش شده است. این نانوذرات قادر به تغییر حالت از خاموش به حالت روشن با بهره‌گیری از تکنیک فوتوترمال تراپی در بافت هدف برای انجام تصویربرداری دقیق هستند. نانوذرات ICG را می‌توان جهت فوتوترمال تراپی با پرتو لیزر NIRF استفاده نمود که عاملی موثر و کارآ برای تشخیص سرطان و درمان است.

در مطالعه دیگری، کیم و همکاران میسل‌های بارگذاری شده با ICG را به عنوان یک روش تصویربرداری غیر تهاجمی را با تزریق داخل وریدی به تومور کلون موش صحرایی CT-26.174 وارد نمودند. انکپسولاسیون ICG به میسل‌های بارگذاری شده با ICG کارآتر بوده، فلورسانس پایدارتری داشته و مدت زمان ماندگاری طولانی تری دارند. همان‌طور که در شکل ۹ (a) نشان داده شده است، نتایج مطالعات In‌ vivo نشان می‌دهد که استفاده از میسل‌های ICG می‌تواند وضوح تصویر تومور را پس از تزریق وریدی افزایش دهد؛ همچنین می‌توان برای تشخیص بالقوه تومور برای پیگیری طولانی مدت استفاده کرد.

یکی دیگر از روش‌های آماده‌سازی نانوذرات برای روش‌های نوری تصویربرداری، اتصال کووالانسی است. به عنوان مثال، رنگ‌های فلورسنت غیر سیتوتوکسیک را می‌توان به صورت کووالانسی با نانوذرات پلیمری برای تصویربرداری نوری مرتبط کرد. علاوه‌بر رنگ‌های طبیعی، مطالعات متعددی وجود دارد که در آن‌ها از نانوذرات پلیمری سنتزی مانند پروپران سولفونات بنزوتیازولیوم (NPBT) و N پروپانوسولفونات بنزواینیدیولیوم (NPBI) و اسکورآین مورد استفاده قرار گرفته‌اند. یانگ و همکاران پلیمرهای فوتولومینانس زیست تخریب‌پذیر آلیفاتیک (BPLPs) را با قابلیت تنظیم در شرایط in vivo بهینه نمودند. این سامانه فلورسانس قابل تشخیص با نشر نوری از آبی به NIR (تا ۷۲۵ نانومتر) که می‌تواند به عنوان عامل غیر‌تهاجمی و Real time عمل کند. شبکه کراس لینک شده BPLPs از مونومرهای زیست سازگار از جمله اسید سیتریک، دیول‌های آلیفاتیک و ۲۰ نوع مختلف اسیدهای آمینه از طریق پلی‌کاندنسیشن سنتز شده است. آزمایشات میزان سمیت سلولی و مطالعات تصویربرداری زیستی نانوذرات BPLP در دو شرایط in vitro و in vivo قابلیت بالای این سامانه در کاربردهای مختلف تحویل دارو و مهندسی بافت و تصویربرداری زیستی را از خود نشان داد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.