Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

کاربردهای مهندسی بافت در شاخه‌های مختلف دندانپزشکی

  
اصول مهندسی بافت با استفاده از سلول های بنیادی دندان ممکن است به بازسازی بافت های استخوانی، عصبی و دندان


چکیده :

مهندسی بافت یک رشته بین رشته ای است که اصول مهندسی، مواد و علوم زیست شناختی را در جهت توسعه استراتژی های درمانی و جایگزین های بیولوژیکی که به بازیابی، حفظ، جایگزینی یا بهبود عملکرد بیولوژیکی کمک می کند، ترکیب می کند. ارتباط مواد بیولوژیکی، سلول های بنیادی، عوامل رشد و تمایز، موجب توسعه فرصت های جدید درمان در اکثر زمینه های زیست پزشکی، از جمله دندانپزشکی شده است. هدف از این مقاله ارائه اصول مهندسی بافت و سناریو فعلی، چالش ها و دیدگاه های این منطقه در دندانپزشکی است.

اهمیت :

رشد مهندسی بافت به عنوان یک رشته تحقیق، یک مجموعه جدید از استراتژی های درمانی را برای کاربرد های پزشکی ارائه داده است. دانش در حال ظهور از مطالعات در منطقه دندانپزشکی ممکن است به روش های جدید برای مراقبت و یا بهبود جایگزین مورد استفاده برای درمان بیماران در کلینیک روزانه تبدیل شود.

استفاده از مواد ترمیم مصنوعی به عنوان جایگزینی برای ساختارهای دندانی تقریبا یکسان است به عنوان دندانپزشکی [1]. تا به امروز، بیشتر روش های انجام شده در دندانپزشکی محدود به جایگزینی بافت های آسیب دیده برای مصارف بیولوژیکی مصنوعی هستند که ممکن است شیمیائی، بیولوژیکی و یا ویژگی های فیزیکی و رفتار مشابه شبیه بافت میزبان را نشان ندهند. این اختلافات، همراه با محیط خصمانه حفره دهان، منجر به نتایج موفقیت آمیز نسبتا کوتاه مدت و نیاز مکرر به درمان مجدد می شوند. مهندسی بافتی یک رشته چند رشته ای است که متمرکز بر توسعه مواد و راهبردهای جایگزینی بافت های آسیب دیده یا از دست رفته مواد بیولوژیک با ادغام اصول، روش ها و دانش شیمی، فیزیک، مهندسی و زیست شناسی است. دستاوردهای حاصل شده توسط مهندسی بافت در چند سال گذشته باعث درمان های جدیدی نظیر تولید پوست برای درمان سوختگی ها [3]، پیوند استخوان برای جایگزینی نقایص استخوانی بزرگ [4]، آرتریت های کوچک کالیبر برای درمان بیماری های عروقی آترواسکلروز [ 5] و غضروف برای جراحی پلاستیک و ترمیمی [6]. پیشرفت های قابل توجهی در دندانپزشکی به منظور بازسازی مفصل مفصل مفصلی [7]، لگن پریودنتال [8، 9]، دنتین [10]، مینای دندان [11، 12]، پالپ [10، 13] و بافت های یکپارچه دندان گزارش شده است [ 14، 15].


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.