Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

چاپ مقاله‌ استاد دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر Physical Review Letters

  

دکترصادق رئیسی، استادیار دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با همکاری گروه تحقیقاتی بین‌المللی موفق به چاپ مقاله‌ای با عنوان «تکنیک بدیع برای سرمایش الگوریتمی» در مجله معتبر Physical Review Letters شده است.

به گزارش ایسنا، در بیشتر پدیده‌های کوانتومی، غلبه بر اختلالات گرمایی برای بروز افت و خیزهای کوانتومی اهمیت کلیدی دارد. از همین رو، کیفیت بیشتر آزمایش‌ها و فناوری‌های کوانتومی به خلوص حالت‌های کوانتومی مورد استفاده بستگی پیدا می‌کند و برای اغلب روش‌ها، در نهایت خالص سازی حالت‌های کوانتومی تنگراهی است که استفاده از این روش‌ها را محدود می‌کند.

روش‌های سرمایش الگوریتمی، راهکارهایی مبتنی بر نظریه اطلاعات هستند که با استفاده از فشرده سازی آنتروپی، ابزاری برای خالص سازی حالت‌های کوانتمی ارائه می‌دهند.

این راهکارها، عموماً روش‌های مرحله به مرحله و پیچیده‌ای هستند که با توجه به ذات فشرده سازی، دائماً از هر مرحله به مرحله بعد تغییر می‌کنند و این مشکل بزرگی است که پیاده سازی این روش‌ها را از دسترس خارج می‌کند.

در پژوهش انجام شده توسط دکتر رئیسی و همکارانش، در سطح بنیادی به این سوال پاسخ می‌دهد که آیا سرمایش الگوریتمی و حتی رسیدن به حد سرمایش این روش‎‌ها بدون دانشی از حالت و با یک عمل ثابت امکان دارد. همچنین در سطحی عملی، یک گزینه قابل اجرا و مقاوم‌تر برای پیاده سازی سرمایش الگوریتمی ارائه می‌کند. روش جدید، به صورت مجانبی به حد سرمایش روش‌های الگوریتمی میل می‌کند که از دیدگاه نظری، شگفت انگیزاست.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شریف، این پژوهش می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از تحقیقات در حوزه فیزیک نظریه اطلاعات کوانتومی باشد به این ترتیب که بر مبنی این روش جدید، استفاده عملی از سرمایش الگوریتمی را به گزینه‌ای واقع بینانه برای کاربردهای عملی در فناوری‌های کوانتمی بدل می‌کند و فناوری‌های کوانتومی را یک گام به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند.

مجله Physical Review Letters معتبرترین مجله انجمن فیزیک آمریکا با ضریب تأثیر ۸.۸ است که جدیدترین و اثر گذارترین پژوهش‌های علم فیزیک در آن به چاپ می‌رسد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.