Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

مقررات ایمنی لیزر

  


لیزرها برای اهداف ایمنی براساس توان بالقوه خود برای ایجاد آسیب به چشم و پوست انسان طبقه بندی می شوند. برای  پرتوهای لیزرها ، چهار کلاس اصلی وجود دارد.


کلاس I

لیزر کلاس I در تمامی شرایط استفاده طبیعی، امن است. این بدان معنی است که هنگام مشاهده لیزر با چشم غیر مسلح یا با استفاده از اپتیکهای بزرگنمایی معمولی (مانند تلسکوپ یا میکروسکوپ)، حداکثر مواجهه مجاز (MPE) نباید بیش از حد باشد. مهم است بدانیم که لیزرهای خاصی که به عنوان کلاس 1 طبقه بندی شده اند ممکن است در هنگام تماشای با یک تلسکوپ یا میکروسکوپ از یک دیافراگم به اندازه کافی بزرگ باشند


کلاس دوم

لیزر کلاس II به عنوان ایمنی در نظر گرفته شده است، زیرا رفلکس چشمک زن (پاسخ منفجره به چراغ های روشن)، قرار گرفتن در معرض حداکثر 0.25 ثانیه را محدود می کند. این فقط برای لیزرهای قابل مشاهده نور (400-700 نانومتر) است. لیزر کلاس II محدود به موج پیوسته 1 مگاوات یا بیشتر است اگر زمان انتشار کمتر از 0.25 ثانیه باشد یا اگر نور فضایی منسجم نباشد. سرکوب عمدی رفلکس چشمک می تواند منجر به آسیب چشم شود.


کلاس IIIa

لیزر Class IIIa در صورت لزوم با دقت با دقت مورد نظر، با مشاهده لرزش محدود می شود. با لیزر کلاس IIIa، حداکثر قرار گرفتن در معرض مجاز (MPE) می تواند بیش از حد، اما با خطر کم آسیب. لیزر قابل مشاهده در کلاس IIIa محدود به 5 مگاوات است. برای دیگر طول موج ها و برای لیزرهای پالسی، محدودیت های دیگر اعمال می شود.


کلاس IIIb

لیزر Class IIIb خطرناک است اگر چشم به طور مستقیم در معرض قرار گیرد، اما انعکاسهای منتشر شده از قبیل کاغذ یا سایر سطوح مات، مضر نیستند. محدودیت انتشار قابل دسترس (AEL) برای لیزرهای پیوسته در طول موج از 315 نانومتر تا دور مادون قرمز 500 مگاوات است. برای لیزرهای پالسی بین 400 تا 700 نانومتر، حد مجاز 30 مگاوات است. لیزر کلاس IIIb باید با یک سوئیچ کلیدی و یک اتصال ایمن مجهز شود.


کلاس IV

کلاس چهارم بالاترین کلاس لیزر است، از جمله تمام لیزرهایی که از Class IIIb AEL تجاوز می کنند. با تعریف، یک لیزر کلاس IV می تواند پوست را سوزاند، یا باعث آسیب ویرانگر و دائمی چشم در نتیجه مشاهده مستقیم، منتشر یا غیر مستقیم می شود. این خطرات همچنین ممکن است برای بازتاب های غیر مستقیم یا غیرمستقیم پرتو، حتی از سطوح ظاهرا مات، اعمال شود، به این معنی که برای کنترل مسیر پرتو باید توجه زیادی شود. لیزر کلاس IV باید با یک سوئیچ کلیدی و یک قفل ایمنی مجهز شود. بیشترین لیزرهای صنعتی، علمی، نظامی و پزشکی در این دسته قرار دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.