Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

جزوه لیزر پزشکی

لیزر در پوست

پوست همچنین بخشی به خصوص قابل دسترس برای اشعه لیزر است و روش های درمان لیزر مختلف برای درمان بیماری های مختلف پوست مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان مثال، ضایعات عروقی و رنگدانه را می توان درمان کرد، همچنین زخم ها و چین و چروک ها. علاوه بر این، لیزر ها اغلب برای حذف خالکوبی و حذف موهایشان استفاده می شود.

  

در درمان فوتودینامیک، برخی از مواد حساس به نور در داخل جریان خون تزریق می شود و از طریق تابش لیزر به صورت موضعی فعال می شود، به طوری که باعث سمی شدن سلول می شود. چنین روش هایی می تواند برای درمان نه تنها سرطان پوست، بلکه همچنین سرطان پروستات، عفونت های مختلف و آکنه استفاده شود.


در پوست، اغلب از لیزر Q-switched در طول موج های مختلف استفاده می شود، گاهی اوقات با دو برابر شدن فرکانس، اما در سایر موارد، عملیات موج شبه پیوسته یا موج پیوسته مورد نیاز است.


برای برخی از درمانها به عنوان مثال از ضایعات پوستی، مهم است که در ناحیه طول موج های نامناسب کار کنیم که هموگلوبین جذب قوی را نشان می دهد. به همین علت، طیف گسترده ای از خطوط لیزر مختلف استفاده می شود - به عنوان مثال:


532 نانومتر از لیزر YAG دوبعدی

568 نانومتر از لیزرهای یون کریپتون

694 نانومتر از لیزرهای یاقوت

755 نانومتر از لیزرهای الکساندرت

1064 نانومتر از Nd: YAG

2.94 میکرون از لیزر Er: YAG

10.6 میکرومتر از لیزرهای CO2 پالس یا پیوندی


لیزر در دندانپزشکی

یک برنامه معمول تهیه حفره ها در زمینه پوسیدگی پالس است. این را می توان با پالس های کوتاه از یک لیزر Er: YAG سوئیچ Q به دست آورد. در مقایسه با حفاری متداول، این روش ممکن است درد کمتری به همراه داشته باشد.


انواع دیگر لیزرهای کاربردی در دندانپزشکی وجود دارد که مربوط به بافت سخت (دندان) یا بافت نرم، به عنوان مثال برای افشای دندانهای ناخوشایند یا نیمه فوران.


لیزر در اورولوژی


یکی از روش های محبوب درمان پرکاری خوش خیم پروستات است که باعث می شود مشکلات بسیاری برای مردان ایجاد شود. آندوسکوپ ها حاوی فیبرهای نوری هستند که به عملیات حداقل تهاجمی امکان می دهد، در حالی که نور لیزر با قدرت بالا به عنوان مثال از دیودهای لیزری برای پاک کردن بافت ها استفاده می شود. در مقایسه با عملیات باز، خطرات عوارض کمتری وجود دارد و بهبودی بیمار سریعتر است.


لیتیم تریپسی لیزری برای از بین بردن سنگ در دستگاه ادراری ایجاد شده است. مکانیزم های مختلف میکروسکوپی برای تخریب سنگ ها با پالس های شدید لیزر می توانند استفاده شوند، به طوری که قطعات کوچک باقی مانده را می توان به راحتی از دستگاه ادراری شستشو داد. یکی از بیشترین استفاده از لیزرهای هولموی Q-switched را که حدود 2.1 μm است، در منطقه طیفی با جذب خوب در آب استفاده می کند. با این حال، در حال حاضر مورد بررسی قرار گرفته است که آیا استفاده از لیزرهای فایلی توالیوم می تواند مفید باشد به علت مزایای مانند کیفیت بهتر پرتو و نرخ تکرار پالس بالاتر. روش به نظر می رسد یک جایگزین مناسب برای لیتو تیپریپسی شوک عصبی مصنوعی با امواج اولتراسوند است.


برای مثال، لیزرها برای درمان تومورهای Urothelial، سرطان پروستات، سنگ کلیه و سیستم ادراری استفاده می شود.


جراحی عمومی لیزر


لیزرها همچنین ممکن است در سایر انواع جراحی برای برش (لیزر اسکنال)، بیهوشی یا تزریق بافت استفاده شوند. طیف گسترده ای از انواع لیزر می تواند در اصل استفاده شود، از جمله لیزر CO2، لیزر دیود، لیزر فیبر، لیزر گاز و لیزر اکسایمر. هر دو موج پیوسته و عملیات پالس می تواند مفید باشد.


مزایای معمول جراحی لیزر این است که بافت آسیب دیده به طور خودکار استریل است و تمایل به خونریزی از طریق اثر فتوکوآگولاسیون کاهش می یابد. با این حال، ممکن است معایبی نیز وجود داشته باشد، از جمله عدم بازخورد لمسی و سرعت پردازش کم. در برخی موارد، لیزرها باید توسعه پیدا کنند، به عنوان مثال با افزایش نرخ تکرار پالس برای پردازش سریع تر.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.