Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

زمان مراسم نوبل ۲۰۱۹ و نگاهی به مراسم نوبل سال گذشته

سایت رسمی نوبل اخیرا تاریخ‌های اهدای جوایز نوبل حوزه شیمی، فیزیک، پزشکی، ادبیات، صلح و جایزه نوبل علوم اقتصادی را اعلام کرده است.

  به گزارش ایسنا، مراسم "نوبل ۲۰۱۹" از تاریخ ۷ تا ۱۴ اکتبر ( ۱۵ تا ۲۲ مهر) برگزار خواهد شد. اکنون سایت رسمی نوبل تاریخ‌ اهدای جوایز نوبل در حوزه‌های مذکور را اعلام کرده که به شرح زیر است:

دوشنبه ۷ اکتبر اهدای "جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی"

سه شنبه ۸ اکتبر اهدای "جایزه نوبل فیزیک"

چهارشنبه ۹ اکتبر اهدای "جایزه نوبل شیمی"

پنج شنبه ۱۰ اکتبر اهدای "جایزه نوبل ادبیات"

جمعه ۱۱ اکتبر اهدای "جایزه نوبل صلح"

دوشنبه ۱۴ اکتبر اهدای "جایزه نوبل علوم اقتصادی"

علاقه مندان می‌توانند این مراسم را روز دوشنبه ۱۵ مهر به صورت زنده در این سایت تماشا کنند.

جایزه نوبل معتبرترین جایزه‌ای است که در حوزه‌های علمی به یک دانشمند تعلق می‌گیرد. جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت" آلفرد نوبل" ، کارخانه‌دار وشیمی‌دان سوئدی، که بیشتر او را به دلیل ابداع" دینامیت" می‌شناسند، پایه‌گذاری شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به مردم کرده باشند.

در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. از سال ۱۹۰۱ تاکنون، ۱۱۱ جایزه نوبل فیزیک اهدا شده است و شش بار در سال‌های ۱۹۱۶، ۱۹۳۱، ۱۹۳۴، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱ و ۱۹۴۲ اعطا نشد اما دلیل اینکه جوایز نوبل در آن شش سال اعطا نشد این است که بنا بر آنچه در اساسنامه بنیاد نوبل آمده است: اگر هیچ کدام از آثار مورد بررسی، دارای اهمیت ویژه‌ای نباشد، پول جایزه تا سال بعد حفظ می‌شود. در کل در طول جنگ جهانی اول و دوم، جایزه‌های نوبل کمتری اهدا شد. اولین دریافت‌کنندگان این جایزه "ماری و پیر کوری"، "پل دیراک" و" آلبرت انیشتین" بودند، اما بعد از آن افراد زیادی از جمله "دیمیتری مندلیف" خالق جدول تناوبی عناصر  و "لیز مایتنر"، کاشف تقسیم هسته‌ای باید نوبل را دریافت می‌کردند که چنین نشد.

"آکادمی سلطنتی علوم سوئد" وظیفه انتخاب برنده جایزه نوبل در رشته‌های فیزیک و شیمی و "موسسه کارولینسکا" نیز وظیفه گزینش برنده جایزه نوبل در رشته فیزیولوژی و پزشکی را برعهده دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.