Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تشخیص مشکلات شنوایی با استفاده از تکنولوژی لیزر

پرتونگاری همدوس اپتیکی[۱] (OCT) روشی غیر مخرب برای تشخیص برخی مشکلات شنوایی است.


محققین دانشگاه دالهوسی[۲] با استفاده از تکنولوژی لیزرهای موجود موفق به تشخیص مشکلات گوش میانی به روشی جدید شده اند. این محققین به منظور نمایش نحوه کارکرد OCT در ارائه جزئیات تصویر گوش داخلی انسان، از خوکچه های آزمایشگاهی استفاده کردند.

  

پرتونگاری همدوس اپتیکی با ارائه تصاویر متحرک دو و سه بعدی از گوش میانی به محققین این اجازه را می دهد تا عوامل غیرعادی که می تواند شنوایی بیمار را تحت تأثیر قرار دهد شناسایی کنند.


به گفته آقای دن مک دوگال یکی از محققین دالهوسی: “این تنها بخش ناچیزی از شگفتی صدا است. تمام ساختار گوش باید در یک روند قابل پیش بینی نوسان کنند. در صورتی که این نوسانات از حالت عادی خود خارج شوند متوجه می شویم که مشکلی وجود دارد.”


آقای راب آدامسون استادیار مهندسی بیوپزشکی، تیم تحقیقاتی را به سمت استفاده از OCT برای تشخیص شرایطی که امواج صوتی به عصب های شنیداری گوش میانی نمی توانند برسند هدایت کرده است. این تیم حدود ۷ سال است که روی این پروژه کار می کند. در این پروژه با استفاده از بازتاب نور لیزر از ساختارها و استخوان های ظریف گوش میانی، جزئیات نیز تصویربرداری می شوند.


آقای آدامسون می گوید: ” در این روش می توان عمق را اندازه گیری کرد چون می توان نور خروجی را آشکارسازی کرد، پس نه تنها پرده گوش بلکه تمام ساختار پشت آن قابل مشاهده است. همچنین می توان با ترکیب تمامی تصاویر بدست آمده در عمق های مختلف، یک تصویر ۲ یا ۳ بعدی از کل گوش ارائه دهیم.”

OCT نسبت به ابزارهای تشخیصی موجود در بازار مانند فراصوت[۳]، که در آن تصویر با بازتابش امواج صوتی از ساختارهای داخل بدن تهیه می شود، تصاویری با جزئیات بیشتر ارائه می دهد.

به گفته آقای آدامسون: “بزرگترین مزیت روش OCT نسبت به فراصوت این است که در روش فراصوت نیاز است محیط مورد بررسی شامل بافت یا آب باشد تا تصویربرداری انجام شود. این در حالی است که گوش میانی از هوا پر شده است. بنابراین نمی توان بدون تزریق آب به درون گوش، از گوش میانی تصویربرداری کرد که این کار برای بیمار ناراحت کننده است.”

 

انتخاب اول پزشکی

استفاده از OCT برای تشخیص شرایط گوش میانی اولین انتخاب است. به گفته آقای آدامسون: “این روش تصویربرداری قبلاً در چشم مورد استفاده قرار گرفته است. اما گروه ما جزء اولین گروه هایی است که از این روش برای تصویربرداری از گوش استفاده می کند. آقای دن مک دوگال اولین نفری است که موفق شده است با استفاده از این روش، از گوش خود تصویربرداری کند.”

این تکنولوژی به طور گسترده تری برای گرفتن تصویر از سطح مقطع شبکیه با استفاده از امواج نوری استفاده می شود. بر اساس وب سایت انجمن چشم پزشکان کانادا، از این روش برای تشخیص مواردی مانند آسیب به ماکولا[۴]، آب سیاه[۵] و همچنین در تشخیص آسیبی که با نگاه کردن به خورشید زمان خورشیدگرفتگی وارد می شود استفاده می شود.

به گفته آقای آدامسون به نظر می رسد که تکنولوژی OCT برای تشخیص مشکلات گوش میانی توسط مؤسسه سلامت نوا اسکوتیا در ماه های آینده استفاده شود. او می گوید که درمانگاه گوش و چشم ماساچوست در بوستون همچنان تحقیقات خود را بر روی OCT برای تشخیص شرایط شنوایی قبل از اینکه آزمایشگاه آدامسون برای گرفتن تأییدیه مدیریت غذا و دارو در سال آینده اقدام کند، ادامه می دهد.

آقای آدامسون می گوید که تیمش به دنبال جذب چند دانشجوی ارشد و دکترا با مدرک ریاضی، فیزیک یا مهندسی است تا روی این پروژه کار کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.