Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ارائه یافته‌های علمی محققان در حوزه شتابگرها

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ میزبان چهارمین دوره کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن است.

  به گزارش ایسنا، سید فرهاد مسعودی، رییس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: این دانشکده در روزهای ۱۳ و ۱۴ آذرماه ۱۳۹۸ میزبان چهارمین دوره کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کاربردهای آن خواهد بود. در واقع این کنفرانس یک کنفرانس دوسالانه است که تاکنون سه دوره آن با موفقیت برگزار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: ویژگی بین رشته‌ای دانش این حوزه، گستردگی فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های نظری، محاسباتی، ساخت و کاربردهای شتابگرها، گسترش روزافزون کاربردهای شتابگرهای ذرات در صنعت و پزشکی و نیاز کشور به پیشرفت در این حوزه چه از دیدگاه مطالعاتی و چه از دیدگاه ساخت، برگزاری یک کنفرانس تخصصی در این زمینه را ضروری کرده است.

مسعودی خاطر نشان کرد: همگام با پیشرفت‌های صورت گرفته در دانش شتابگرها در عرصه بین‌المللی بیش از یک دهه است که در ایران نیز فعالیت‌های مناسبی برای ساخت و توسعه شتابگرهای ذرات آغاز شده است. به طوری‌که تاکنون مطالعات قابل توجهی در زمینه‌های اصول فیزیکی و اساس کار انواع شتابگرها، روش محاسبات و استفاده از نرم‌افزارهای ویژه طراحی ابزار و قطعات شتابگرها و بررسی دینامیک باریکه ذرات در کنار گسترش فناوری‌ها و ساخت دستگاه‌های مرتبط توسط گروه‌های پژوهشی در مراکز تحقیقاتی مختلف و دانشگاه‌های داخل کشور انجام شده و چشم‌انداز روشنی را در این حوزه از دانش به روی پژوهشگران ایرانی گشوده است.

به گفته دبیر علمی و اجرایی چهارمین کنفرانس ملی شتابگرهای ذرات و کابردهای آن، در کنار این دستاوردها، گروه دیگری از پژوهشگران نیز عهده‌دار مطالعات مربوط به کاربردهای شتابگرها در حوزه‌های پزشکی و صنعت بوده و به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند.   

مسعودی افزود: چهارمین دوره این کنفرانس با هدف گردآوری پژوهشگران و متخصصان داخلی و محققان ایرانی مقیم خارج فعال در این حوزه، به منظور به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی و تجربیات محققان در زمینه شتابگرها، ایجاد فرصت برای همکاری بین گروه‌های تحقیقاتی، آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با پژوهش‌ها و پژوهشگران در این زمینه تحقیقاتی و نیز کمک به گسترش و پیشرفت شتابگرها در محورهای مرتبط با این حوزه، توسط دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و با همکاری مراکز پژوهشی فعال شتابگرها برگزار می‌شود.

وی گفت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، بررسی مقالات ارسال شده به کنفرانس توسط داوران متخصص حوزه شتابگرها به پایان رسیده و ثبت‌نام علاقه‌مندان به شرکت در کنفرانس در حال انجام است. دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز میزبان پژوهشگران، اساتید دانشگاه و دانشجویان، شرکتها، صنایع و مؤسسات مختلف فعال در این حوزه است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.