Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ساخت تجهیزات پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز در کشور

مطالعات پژوهشی طراحی و ساخت تجهیزات «نوروفوتونیک» با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی در حال انجام است.

  به گزارش ایسنا، با تلاش تیم‌های تحقیقاتی و در قالب گروه «پیشران» تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هشت طرح پژوهشی طراحی، ساخت تجهیزات و سیستم‌ها در حوزه "نوروفوتونیک " در دانشگاه شهید بهشتی در حال اجرا است.

روند پیشرفت اجرای این طرح‌ها در چهارمین نشست اعضا و محققان گروه عضو گروه "پیشران" با حضور مجید نیلی احمد آبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پیشنهادات و نقطه نظراتی برای تسریع در اجرای این طرح‌ها ارائه شد.

حمید لطیفی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اعلام کرد: برای تصویربرداری از مغز و انجام مطالعات دقیق‌تر نسبت به عملکرد این بخش حیاتی بدن، طراحی و ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته در حوزه "نوروفوتونیک" توسط متخصصان و محققان در پژوهشکده لیزر و پلاسما با همکاری مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه تجهیزات و سیستم‌های طراحی شده در اجرای این طرح‌ها تاکنون با ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، در مرحله صنعتی‌سازی قرار دارد، گفت: این تجهیزات در امر کنترل سیستم‌های عصبی، مطالعات رفتاری، تحریک نوری در حوزه‌های علوم اعصاب پایه دارای کاربرد تحقیقاتی است.

مدیرگروه پیشران نوروفوتونیک همچنین بیان کرد: مطالعات طراحی و ساخت این تجهیزات با مشارکت تیم‌های تحقیقاتی مرکب از اساتید، محققان، پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف از سه سال قبل آغاز شده است و در حال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد.

عضو گروه پیشران نوروفوتونیک دانشگاه شهید بهشتی افزود: محققان عضو گروه پیشران، در یک تلاش علمی همچنین موفق شدند با حمایت‌های این ستاد، دستگاه‌های پیشرفته تصویربرداری نوری از مغز را طراحی و تولید کنند که گامی بسیار ارزنده درجهت افزایش توان علمی و تصویربرداری نوری از مغز با کیفیت بسیار بالا به حساب می‌آید.

بر اساس اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، ستاد توسعه علوم شناختی معاونت علمی حمایت از شکل گیری گروه‌های "پیشران " را برای بهره‌وری از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در کشور در اهداف و برنامه‌های خود قرار داده است. در شرایط کنونی تعامل حوزه‌های مختلف با یکدیگر، ابزارسازی و ایجاد فناوری در حوزه‌های علوم شناختی را ممکن کرده است. با بومی‌سازی دانش ساخت تجهیزات و سیستم‌های مورد نیاز، محققان و متخصصان قادر خواهند بود با انجام طرح‌های تحقیقاتی، یافته‌های علمی خود را به منظور تسهیل امر تشخیص و درمان بیماری‌های مغز و اعصاب و اختلالات عصبی به اشتراک بگذارند و به توانمندسازی بیماران کمک کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.