Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ماکس پلانک

در سال 1900 ، دانشمندی به نام ماکس پلانک کشف کرد که می تواند علوم را برای همیشه تغییر دهد و تأثیر عمیقی در درک ما از ساختار سبک و اتمی بگذارد. در این درس با کشف شگفت انگیز پلانک بیشتر آشنا شوید!  

نور چیست؟

نور از چه ساخته شده است؟ چگونه با اشیاء مورد نظر تعامل برقرار می کند؟ معلوم است که اینها سؤالات بسیار پیچیده ای هستند صدها سال است که دانشمندان سعی در درک نور دارند.


در اوایل دهه 1900 ، یک دانشمند آلمانی به نام ماکس پلانک قدمی بزرگ در پیشبرد درک ما برداشت که نور چیست و چگونه کار می کند. در این روند ، او همچنین درک ما از ساختار اتمی را پیش برد. برای این اکتشافات قابل توجه ، وی اکنون به عنوان یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان قرن بیستم شناخته شده است. دقیقا چطور این همه اتفاق افتاد؟


مکس پلانک کی بود؟

در سال 1858 مکس پلانک در شهر کیل آلمان متولد شد و در آنجا پدرش به عنوان استاد حقوق در دانشگاه کیل مشغول به کار بود. وقتی او نه ساله بود ، خانواده به مونیخ نقل مکان کردند. پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان ، پلانک برای ادامه تحصیل در رشته فیزیک در دانشگاه مونیخ ثبت نام کرد. او معتقد بود که فقط فیزیک به او اجازه می دهد ماهیت واقعی جهان را کشف کند و او این ایده را بسیار هیجان انگیز می یافت! وی فارغ التحصیل دکتری شد. در فیزیک در سال 1879 ، و در سن بیست و یک سالگی ، تصمیم گرفت تا نشان خود را بر جهان بگذارد.


قانون پلانک و تابش جسم سیاه

پلانک پس از فارغ التحصیلی به برلین نقل مکان کرد و به عنوان استاد فیزیک در دانشگاه برلین شروع به کار کرد و در آنجا او بقیه کار خود را گذراند. حتی به عنوان یک دانش آموز ، او مجذوب انرژی و چگونگی محافظت از آن در فرآیندهای بدنی بود و به تحصیل در زمینه حفظ انرژی در برلین ادامه داد.


در سال 1900 ، او چیز جالبی را کشف کرد که می تواند دنیای علم را برای همیشه تغییر دهد. چند سال قبل ، دانشمند دیگری که در برلین کار می کرد به نام گوستاو کیرشوف کشف کرد که بعضی از اشیاء ، که او بدن سیاه نامیده می شود ، همه انرژی را که به آنها ضربه می زند ، جذب می کند و سپس ساطع می کند. وی این پدیده را اشعه بدن سیاه نامید.


پلانک تصمیم گرفت تا پرتوهای بدن سیاه را با جزئیات بیشتری مطالعه کند و چیز جالبی را یافت. اجسام سیاه همیشه مقدار انرژی متناسب با فرکانس امواج الکترومغناطیسی که جذب می کردند تابش می کردند. وی از تعجب متوجه شد که انرژی همیشه در بسته های کوچک و گسسته منتشر می شود. به هر بسته انرژی ریز مقدار کمی انرژی گفته می شود. این آغاز زمینه جدید علمی به نام مکانیک کوانتومی بود که ماهیت ذرات ابتدایی ریز مانند پروتون ها و الکترون ها را مورد مطالعه قرار می داد.


این اولین باری بود که هر کسی متوجه انرژی شد ، مثل این اندازه گیری شد و کشف پلانک انقلابی را در فیزیک ایجاد کرد. وی نشان داد که بین میزان انرژی ساطع شده و فرکانس تابش الکترومغناطیسی رابطه ای ساده وجود دارد. این رابطه اکنون به عنوان قانون پلانک معروف است و ثابت ، ساعت ، ثابت آن را پلانک می نامد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.