Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزر حالت جامد

  

لیزر حالت جامد


لیزر حالت جامد لیزر است که از جامد به عنوان یک رسانه لیزر استفاده می کند. در این لیزرها از مواد شیشه ای یا کریستالی استفاده می شود.


یون ها به عنوان ناخالصی در مواد میزبان معرفی می شوند که می تواند یک لیوان یا کریستالی باشد. روند افزودن ناخالصی ها به ماده ، دوپینگ نامیده می شود. عناصر خاکی کمیاب مانند سریم (Ce) ، اربیم (Eu) ، تربیوم (Tb) و غیره بیشتر به عنوان دوپانت مورد استفاده قرار می گیرند.


موادی از قبیل یاقوت کبود (Al2O3) ، گارنت آلومینیوم ایتریم با دوز نئودیمیوم (Nd: YAG) ، شیشه دوپا شده از نئودیمیوم (Nd: شیشه) و شیشه دوتریکبی به عنوان مواد میزبان برای محیط لیزر استفاده می شوند. از میان این موارد ، گارنت آلومینیومی ایتریم با دوز نئودیمیوم (Nd: YAG) بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.


اولین لیزر حالت جامد یک لیزر یاقوت بود. هنوز هم در برخی برنامه ها کاربرد دارد. در این لیزر از کریستال یاقوت به عنوان یک لیزر استفاده می شود.


در لیزرهای حالت جامد ، از انرژی سبک به عنوان منبع پمپاژ استفاده می شود. برای دستیابی به پمپاژ از منابع نوری مانند flashtube ، لامپ های فلش ، لامپ های قوس یا دیودهای لیزر استفاده می شود.


لیزرهای نیمه هادی متعلق به این دسته نیستند زیرا این لیزرها معمولاً پمپاژ برقی می شوند و فرایندهای مختلف بدنی را درگیر می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.