Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

فوتونیک چیست؟

فوتونیک چیست؟


فوتونیک علم و فناوری تولید ، کنترل و تشخیص فوتون ها است که ذرات نور هستند. فوتونیک مبتنی بر فناوری های زندگی روزمره از تلفن های هوشمند تا لپ تاپ گرفته تا اینترنت تا ابزار پزشکی تا فناوری روشنایی است. قرن بیست و یکم به اندازه فوتونیک بستگی دارد زیرا قرن بیستم به الکترونیک وابسته بود. این صفحه شامل پیوندها و منابعی خواهد بود تا به شما در مورد فوتونیک بیاموزید و تأثیر آن را بر جهان بفهمید.

  

فوتونیک علم نور است. این فناوری تولید ، کنترل و کشف امواج نور و فوتون ها است که ذرات نور هستند. از ویژگی های امواج و فوتون ها می توان برای کشف جهان ، درمان بیماری ها و حتی برای حل جرائم استفاده کرد. دانشمندان صدها سال در حال مطالعه نور بودند. رنگ های رنگین کمان تنها بخش کوچکی از کل محدوده موج نور است که به آن طیف الکترومغناطیسی گفته می شود. Photonics طیف گسترده ای از طول موج ها را از پرتوهای گاما گرفته تا رادیو ، از جمله اشعه X ، اشعه ماوراء بنفش و نور مادون قرمز بررسی می کند.


فقط در قرن هفدهم بود که سر آیزاک نیوتن نشان داد که نور سفید از رنگهای مختلف نور ساخته شده است. در آغاز قرن بیستم ، ماکس پلانک و بعدها آلبرت انیشتین پیشنهاد کردند که نور موج و همچنین ذره ای است که در آن زمان یک تئوری بسیار بحث برانگیز بود. چگونه نور می تواند دو چیز کاملاً متفاوت در یک زمان باشد؟ آزمایش بعداً این دوگانگی را در ماهیت نور تأیید کرد. کلمه Photonics در حدود سال 1960 ظاهر شد ، هنگامی که لیزر توسط تئودور میمن اختراع شد.


 


حتی اگر نتوانیم کل طیف الکترومغناطیسی را ببینیم ، امواج نوری قابل مشاهده و نامرئی بخشی از زندگی روزمره ما هستند. فوتونیک در همه جا است؛ در لوازم الکترونیکی مصرفی (اسکنر بارکد ، دستگاه پخش دی وی دی ، کنترل از راه دور تلویزیون) ، ارتباطات از راه دور (اینترنت) ، بهداشت (جراحی چشم ، ابزار پزشکی) ، صنعت ساخت (برش و ماشینکاری با لیزر) ، دفاع و امنیت (دوربین مادون قرمز ، سنجش از دور) ، سرگرمی (هولوگرافی ، نمایش لیزر) و غیره


دانشمندان ، مهندسان و تکنسین های مختلفی در سراسر جهان تحقیقات پیرامون حوزه فوتونیک را انجام می دهند. علم نور نیز به طور فعال در کلاسها و موزه ها تدریس می شود که معلمان و مربیان اشتیاق خود را برای این رشته به جوانان و عموم مردم تقسیم می کنند. فوتونیک دنیایی از امکانات ناشناخته و دور از دسترس را تنها با کمبود تخیل محدود می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.