Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

فیزیکدان برنده جایزه نوبل کمک کرد لیزرها همه گیر شوند

  

فیزیکدان برنده جایزه نوبل کمک کرد لیزرها همه گیر شوند

پروفسور دونا استریکلند می گوید کار دستیابی به موفقیت در تقویت پالس chirped (CPA) سرگرم کننده بود



میلیون ها نفر تحت عمل جراحی لیزر چشم روزانه قرار می گیرند. ابزاری مانند دوربین های مبتنی بر لیزر که می توانند فیلم های فوق العاده کند حرکت واکنشهای شیمیایی و جسمی ایجاد کنند ، یک فناوری استاندارد در آزمایشگاه های سراسر جهان است.


فن آوری لیزر اکنون بسیار گسترده است ، و ما تمایل داریم که آن را به روش اعطایی در نظر بگیریم.


اما در سال 1985 ، هنگامی که دونا استریکلند ، استادیار گروه فیزیک و نجوم که هدایت تیم تحقیقاتی فوق لیزر در دانشگاه واترلو را برعهده دارد ، در مقطع دکتری خود مشغول به کار بود ، چنین نبود.


اگرچه لیزر در سال 1960 اختراع شد ، مسئله این بود که چگونه تیرها را بدون آسیب رساندن به آمپلی فایر لیزر در فرآیند تقویت کنیم.


استریکلند در اولین کار تجربی منتشر شده خود به همراه مشاور پایان نامه خود ژرارد مورو در دانشگاه روچستر ، یک راه حل مبتکرانه ارائه داد.


آنها فهمیدند که با کشش ، تقویت و سپس فشرده سازی تیرها می توانند شدت نور را به طرز چشمگیری افزایش دهند. این اجازه می دهد تا نور بیشتری در مدت زمان کوتاه تر بسته شود و شدت پالس را افزایش دهد ، در حالی که به پرتوهای لیزری اجازه می دهد تا با دقت بسیار زیاد ماده را خرد کنند.


این پیشرفت به عنوان تقویت پالس chirped نامیده شد ، و این تکنیک کاربردهای لیزر را تا حد زیادی گسترش داد. ابزارهای لیزر مبتنی بر تقویت پالس chirped در حال حاضر در برنامه های علمی ، صنعتی ، پزشکی ، انرژی ، نظامی  استفاده می شوند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.