Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

فناوری‌های نوین با کاربرد در ساخت قطعات پیچیده صنعتی

  

امروزه فناوری‌های نوین در خدمت ساخت بسیاری از قطعات پیچیده صنعتی قرار گرفته‌اند و در این خصوص می‌توان از فناوری SLM (Selective Laser Melting) نام برد که به لحاظ ماهیت فرآیند، در خانواده فناوری‌های تولید افزایشی (Additive Manufacturing) دسته‌بندی می‌شود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مشاوره آریا، با کمک این فناوری، پیچیده‌ترین قطعات صنعتی از انواع فلزات و آلیاژهای آن‌ها بدون نیاز به قالب و ابزار و ادوات پیچیده، قابل ساخت می‌باشند. در این مطلب ضمن معرفی اجمالی این فناوری، کاربردهای آن در صنایع مختلف بررسی‌ شده است.

فناوری SLM چیست؟

بر اساس تعریف ارائه‌ شده توسط موسسه ASTM ، به فرآیند افزودن مواد به‌صورت جزءبه‌جزء و اتصال این اجزاء به یکدیگر جهت ایجاد شکل و استحکام مناسب با استفاده از اطلاعات یک مدل سه‌بعدی، «تولید افزایشی» یا Additive Manufacturing گفته می‌شود که این خود به چند دسته تقسیم می‌شود.

یکی از این دسته فناوری‌ها، فناوری SLM است. در این فناوری طی فرآیندی با استفاده از یک شعاع لیزر پرقدرت، مواد موردنظر به‌صورت نقطه‌به‌نقطه ذوب و سپس جامد می‌شود. در این فناوری ماده‌ای که از آن برای ساخت قطعه استفاده می‌شود پودر فلز است به‌ طوری‌ که با قرار گرفتن در معرض حرارت حاصله از تابش لیزر، به‌صورت مذاب درآمده و همجوشی بین ذرات پودر فلز ایجاد می‌شود. این عمل لایه به لایه تکرار شده و قطعه شکل داده می‌شود. حرکت شعاع لیزر بر اساس اطلاعات یک مدل سه‌بعدی توسط رایانه مرکزی ماشین، کنترل می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.