Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

آشنایی با رشته کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

آشنایی با رشته کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)

رشته مهندسی ارتباطات وفناوری اطلاعات ICT

در ده گرایش تدوین گردیده است :

  

انتقال ، سوئیچ ، موج ، مخابرات نوری ، مخابرات سیار ،

ترافیک و سیگنالینگ ، دیتا ، مدیریت ICT   ،

کاربردهای ICT   ، سیستمهای تحت شبکه

مشخصات کلی این رشته:

1)مقدمه

با توجه به نیاز صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور به توسعه در حوزه هایی نظیر مخابرات سیار"دولت الکترونیک" ، "تجارت الکترونیک" و دیگر زمینه های مرتبط و همینطور نیاز مبرم کشور به نیروهای متخصص در این حیطه ها که به نوعی مورد تاکید مواد 43 الی 50 قانون توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی چهارم(بویژه ماده 45) قرار گرفته است، و نیز عنایت به کاربرد فناوری های جدید در شبکه های ارتباطی کشور آموزشهای مرتبط به نصب، راه اندازی ، نگهداری و اپراتوری این شبکه ه(و اجزاء آنها) اولویت خاصی در رفع نیاز ها در این حوزه از صنعت برخوردار می باشد. به منظور تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و ایجاد بستری مناسب برای تربیت کارشناسان توانمند، دوره ی مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات با برنامه ریزی درسی متناسب با نیازها و محدودیتهای شغلی-تخصصی در این زمینه، با مشخصات ذیل(در محدوده ی مهندسی تکنولوژی) تدوین گردیده است.رشته فناوری اطلاعات و ارتباط از سال 1386 در دانشگاه های ایران شروع به تدریس شده است از جمله این دانشگاهها می توان به موسسه آموزش عالی روزبه اشاره کرد که دانشجویان این موسسه دست به راه اندازی وبلاگی نیز در این رابطه به نشانی [ictzr.blogfa.com] دست زده اند این رشته در ایران در زیر گروه برق و مخابرات قرار می گیرد که البته این رشته به مخابرات بسیار نزدیک است و بسیاری از دروس آن ها مشترک می باشد. این رشته به فناوری اطلاعات نیز نزدیک است و دروس مشترکی نیز دارند اما این امر باعث نمی شود که این دو رشته را یکی بدانیم. در سال 1387 دانشگاه علمی کاربردی این رشته را با عنوان "ارتباطات و فناوری اطلاعات" در دفترچه خود قرار داده است که ظاهرا" این نام کاملا" بهتر و قابل درک تر است چرا که اساسا" این رشته مربوط به ارتباطات است.

 

2)هدف آموزشهای مهندسی ICT :

لزوم توجه به نقش اساسی و مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشهای زیربنائی اقتصاد کشور و نیاز به این فناوری در تدوین برنامه های توسعه اقتصادی و همچنین پیشرفت فوق العاده سریع و گسترده سیستمهای مخابراتی و فناوریهای بکار گرفته شده و تحقیقات عمیق و وسیع در بهبود این ابزارها برای ارائه خدمات بهتر، ایجاب می نماید  تا متخصصانی تربیت گردند که از طریق دانش فنی و آشنایی علمی و عملی بافناوریهای موجود در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه های تخصصی مربوطه آماده تصدی شغل یا مشاغل خاص از مجموعه مشاغل ارتباطات و فناوری اطلاعات در سصح کارشناسی باشند.

 

3)تعریف مهندسی ICT :

مهندس ICT ، کارشناسی است که به منظور انجام کار در یکی از زمینه های شغلی ارتباطات و فناوری اطلاعات در قسمت های نصب و راه اندازی، تعمیر و نگهداری، بهره برداری و مدیریت سیستمهای ارتباطی کشور و فناوری اطلاعات به آن دارای بینش، دانش و توانایی لازم در حد تجزیه-و تحلیل باشد و بتواند طرحها و پروژه های ICT را در ابعاد مختلف اجرا و هدایت نماید.

 

4)نقش و توانایی مهندسی ICT :

دوره کارشناسی ICT به منظور احراز توانایی های زیر برنامه ریزی شده است و فارغ التحصیلان این دوره مهارتها و آمادگی زیر را بدست خواهند آورد.

1-4) شناسایی ارتباطات و فناوری اطلاعات و آمادگی کار در بخش های مختلف

ICT کشور در سطح کارشناسی و ارتقاء دانش فنی در محیط کار.

2-4) نصب، آزمایش و راه اندازی سیستمهای ICT کشور.

3-4) نگهداری صحیح و بهره برداری از سیستمهای مختلف منصوبه در شبکه های ICT .

4-4) برآورد تجهیزات و ابزار لازم در اجرای پروژه های ICT .

5-4) اجرای دستورات اداری، نظارت و هدایت پروژه های ICT .

6-4) تنظیم و اجرای برنامه های دوره ای سیستمهای ICT کشور و صدور دستورالعملهای فنی مورد نیاز.

7-4) سرپرستی کاردانهای IT و ICT در زمینه های مختلف و تنظیم برنامه آموزش دوره ای برای ارتقاء دانش فنی آنان در محیط کار.

8-4) تجزیه و تحلیل مشکلات فنی کار و تنظیم گزارشات فنی ادواری و ارزیابی کمی و کیفی امکانات شبکه های ICT ایران

9-4) آمادگی تحقق و ارائه تکنیکهای جدید در زمینه استفاده جامع تر از امکانات ICT موجود و اعمال روشهای بهینه در زمینه های تخصصی مربوطه.

10-4) مطالعه و تحقیق در سیستمهای نوین ICT مورد استفاده در ارتباطات و فناوری اطلاعات و اعمال استانداردهای جدید در زمینه های تخصصی.

11-4) ارائه پیشنهادات برای بکارگیری فناوریهای جدید ICT در کشور با ارائه طرحهای نو برای روشهای مناسب توسعه و یا تطبیق فناوری ICT .

12-4) مستند کردن تجارب کاری تجزیه و تحلیل و بکارگیری آنها در بهره برداری از امکانات ICT موجود کشور.

13-4) آشنایی با کاربردهای فناوری اطلاعات و نحوه بکار گیری آنها.

 

5)مشاغل قابل احراز:

1-کارشناس نصب و راه اندازی و نگهداری سیستمهای سوئیچ(گرایش سوئیچ).

2- کارشناس سیستمهای انتقال(گرایش انتقال).

3- کارشناس شبکه های فیبر نوری(گرایش مخابرات نوری)

4- کارشناس شبکه های رادیوئی مخابرات سیار(گرایش مخابرات سیار)

5- کارشناس تجهیزات آنتن و مایکروویو(گرایش موج)

6- تحلیل گر ترافیک و سیگنالینگ شبکه های مخابراتی(گرایش ترافیک و سیگنالینگ)

7- کارشناس مراکز ISP (گرایش دیتا)

8- کارشناس Server شبکه(گرایش سیستمهای تحت شبکه)

9- کارشناس امنیت شبکه(گراش دیتا)

10-کارشناس سیستمهای اطلاعاتی)(گرایش مدیریت ICT )

11 کارشناس تولید و ناظر بر تولید محتوای الکترونیکی(گذرایش کاربردهای ICT )

 

6) شرایط عمومی پذیرفته شده گان در این رشته:

با توجه به اینکه برنامه این دوره تداوم برنامه دوره ICT کاردانی است لذا ورودیهای آن علی القاعده از کاردانیهای رشته ICT و IT هستند. کلیه ی رشته های مرتبط مانند برق با کلیه ی گرایشها، کامپیوتر با دو گرایش نرم افزار و سخت افزار و نیز کاردانهای ریاضی و فیزیک در صورت داشتن شرایط پذیرش دانشجو می توانند دوره را ادامه دهند.

 

7)مواد و ضرایب امتحانی:

مواد و ظرایب دروس آزمون عبارتند از:

1-فیزیک(فیزیک عمومی-فیزیک الکتریسیته و مغناطیس)       ضریب 2

2- ریاضیات(عمومی و کاربردی)      ضریب 2

3- زبان خارجی(انگلیسی)       ضریب 2

4- مدارهای منطقی(دیجیتال)و الکترونیک      ضریب2

انتخاب 2 درس از چهار درس زیر:

1- ساختمان داده ها     ضریب 3

2- تکنولوژی مخابرات      ضریب 3

3- مدارهای الکتریکی      ضریب 3

4- شبکه های کامپیوتری     ضریب 3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.