Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

فوتونیک در تشخیص کرونا

  


در مواجهه با وضعیت هشدار کروناویروس (COVID-19)، فناوری‌های مبتنی بر فوتونیک می‌توانند راه‌حل‌های تشخیصی سریع و دقیقی را ارائه دهد. در این زمینه، برخی از فناوری‌های پرکاربرد معرفی می‌شوند:

ترموگرافی مادون قرمز: از طریق دوربینی با حسگرهای مادون قرمز می‌توان توزیع حرارت سطح پوست را به صورت real time بررسی نمود و با پردازش تصویر و تعریف سطح آستانه دمایی مورد نظر، امکان غربالگری سریع مسیرهای پرتردد را فراهم آورد. این روش قبلاً در مهار بیماری‌های شایع ویروسی نظیر آنفولانزای خوکی، آنفولانزای مرغی، ابولا یا SARS مؤثر بوده است.

Computer Vision: هماهنگ نمودن کتابخانه‌ای از تصاویر مادون قرمز و مطالعة رفتاری، می‌تواند در مکان‌های پر رفت و آمد و بدون نیاز به عبور شهروندان از یک ایستگاه بازرسی خاص، بسیار پر کاربرد باشد. این کتابخانه که در بسترة نرم‌افزاری به وجود آمده است، می‌تواند با تجزیه و تحلیل موقعیت یک فرد، تشخیص دهد که آیا فرد دچار احساس سرگیجه یا گیجی شده است یا خیر. با استفاده از این روش، غربالگری دقیق‌تری فراهم خواهد شد.

ترموگرافی مادون قرمز به همراه یادگیری ماشین و Computer Vision. تیم فناوری پزشکی موسسه Instituto de Astrofísica de Canarias (IACTEC) در حال تهیة اولین نمونه از حسگر قابل حمل و کم هزینه با نرم افزار رایگان برای تشخیص الگوهای دمای غیر عادی سطح هستند. در این روش، دوربین مادون قرمز و الگوریتم یادگیری ماشین به منظور تفکیک دما در نقاط مختلف بدن به کارگیری شده است. در صورت استفاده از این روش، افراد با الگوهای مختلف دمایی به راحتی شناسایی می¬شوند.

حسگرهای تشخیص ویروس: موسسة نانو علوم IMDEA حسگرهایی فوتونیکی مبتنی بر نانوذرات طلا را توسعه داده است که در هنگام برهم‌کنش با ویروس معین، تغییر رنگ می‌دهند. با پردازش تصاویر گرفته شده از این محلول توسط تلفن همراه، می‌توان درصد آلودگی به ویروس را مشخص نمود. استفاده از این روش، در تشخیص Covid 19 نیز می‌تواند موثر باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.