Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

استاد احمد کیاست‌پور چهره جهانی نجوم و لیزر

استاد احمد کیاست‌پور پیشکسوت و چهره شناخته‌شده جهانی و برجسته عرصه نجوم، اُپتیک و لیزر در اصفهان دار فانی را وداع گفت.

کیاست‌پور، استادِ تمام و عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه اصفهان و از چهره‌های شاخص و افتخارآفرین ایران در عرصه‌های مختلف علمی   بر اثر بیماری  درگذشت.  

وی متولد هفتم خرداد ۱۳۱۲ در اصفهان و تحقیقاتش بیشتر در زمینه اختر فیزیک، اسپکتروسکوپی، اپتیک، بیناب‌سنجی نجومی سیارات و خورشید بود و پایان‌نامۀ خود را نیز درباره خط‌های بینابی ضعیف در طیف خورشید انجام داد.

از جمله سوابق اجرایی این چهره جهانی می‌توان به تاسیس و مدیریت رصدخانه و آسمان‌نمای Gruber-Kneedler در دانشگاه کاتزتاون پنسیلوانیای آمریکا، استاد دانشگاه در دانشگاه‌های جرج تاون، واشنگتن‌دی‌سی، کاتزتاون و پنسیلوانیای آمریکا و مدیر گروه فیزیک دانشگاه اصفهان اشاره کرد.

از جمله افتخارات وی، منتخب " مربیان برجسته امریکا " (Outstanding Educators of America) در سال ۱۹۷۳ میلادی، همکاری مؤثر در راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد و دکترا در گروه فیزیک دانشگاه اصفهان، عضو موسس انجمن اپتیک و فوتونیک ایران و نخستین منتخب پیشکسوت انجمن اپتیک و فوتونیک ایران در سال ۱۳۸۷ است.

یک استاد بازنشسته دانشگاه اصفهان و از دوستان این شخصیت جهانی گفت: استاد کیاست‌پور از نظر اخلاق، گذشت، دلسوزی، انسانیت و علم، زبانزد بود و از افتخارهای بزرگ اصفهان و کشورمان محسوب می‌شود.

سید محسن موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این شخصیت جهانی با وجود کهولت سن همچنان با دانشگاه اصفهان، استادان و دانشجویان در ارتباط بود.
وی با بیان اینکه استاد کیاست‌پور دلسوز دانشگاه و دانشجویان و تا لحظه آخر فعال بود، گفت: وی اعتقاد داشت که دانشگاه‌ها مظلوم واقع شدند و به من و سایر دوستان تاکید می‌کرد که هیچگاه دانشگاه را رها نکنید و همه فکر و ذهنش رسیدگی هرچه بیشتر به این نهاد علمی و فرهنگی بود.

احمد کیاست پور، سال پایانی دبیرستان خود را در دبیرستان شیخ‌زاده هراتی اصفهان در سال ۱۳۳۴ در رشته ریاضی گذراند و در شهریور همان سال در دانشگاه تهران در رشته فیزیک پذیرفته شد و زیر نظر استادانی چون کمال‌الدین جناب، محمود حسابی و اصغر آزاد دوره کارشناسی را گذراند.

وی در سال ۱۳۳۸ از گروه نجوم و رصدخانۀ دانشگاه جرج‌تاون در واشنگتن دی.سی بورس تحصیلی دریافت کرد و در آن دانشگاه مشغول تحصیل و تحقیق شد که کمک‌ هزینۀ تحصیلی به‌عنوان دستیار تحقیقاتی هر سال از پروژه‌های تحقیقاتی ناسا (NASA) و بنیاد ملی علوم (NSF) در زمینه‌های مختلف نجومی تأمین می‌شد. 

پس از گذراندن دروس کارشناسی ارشد فیزیک و اختر فیزیک، در آزمون جامع شرکت کرد و به‌طور مستقیم نامزد درجه دکترا شد.

بازگشت وی به ایران پس از دریافت دکترا در اخترفیزیک خورشید، به‌علت فعالیت‌های سیاسی با اشکال روبه‌رو شد و در دانشگاه جرج تاون به‌عنوان وابستۀ تحقیقاتی (Research Associate) و مربی به مدت ۲ سال مشغول تحقیقات فوق دکترا و تدریس شد.

کیاست‌پور در سال ۱۳۴۵ در دانشگاه کاتزتاون (Kutztown University) از مجموعه دانشگاه‌های ایالتی پنسیلوانیا که به‌دنبال متخصص برای راه‌اندازی مرکز تحقیقات ستاره‌شناسی و ایجاد رصدخانه بود، استخدام شد.

وی در سال ۱۳۴۷ با توجه به سابقه دانشگاهی در دانشگاه جرج توون، دانشیار شد؛ در این زمان رصدخانه دانشگاه را تاسیس و دوره کارشناسی نجوم را راه‌اندازی کرد و سرانجام در سال ۱۳۵۲ به درجه استادی نایل شد.

هدف وی، ترویج علم نجوم و کسب تجربه در نجوم رصدی بود تا بتواند در گسترش این علم و تاسیس رصدخانه در ایران سهمی داشته باشد؛ در سال ۱۳۵۳ به دعوت ریاست دانشگاه اصفهان به میهن بازگشت و با پایه یک استادی به استخدام این دانشگاه درآمد.

احمد کیاست‌پور برای فرصت مطالعاتی در سال ۱۹۸۹، به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و رصدخانه مونت ویلسون رفت که فرصت خوبی برای انجام تحقیقاتش فراهم شد.

بسیاری از دانشجویان این استاد در دانشگاه‌های داخل و خارج کشور مدارج عالی دارند و جزو استادان برتر آن دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.