Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

طول موج

  

در فیزیک ، طول موج دوره مکانی یک موج تناوبی است - مسافتی که شکل موج تکرار می شود. این فاصله بین نقاط متناوب متناوب همان فاز در موج ، مانند دو هلال مجاور ، فرورفتگی یا عبور از صفر است و مشخصه ای از امواج مسافرتی و امواج ایستاده و همچنین سایر الگوهای موج فضایی است. معکوس طول موج ، فرکانس مکانی نامیده می شود. طول موج معمولاً با حرف یونانی lambda (λ) تعیین می شود. اصطلاح طول موج نیز گاهی اوقات برای امواج مدوله شده و پاکتهای سینوسی امواج مدولاسیون یا امواج ایجاد شده توسط تداخل چندین سینوئید اعمال می شود. 

با فرض موج سینوسی که با سرعت موج ثابت حرکت می کند ، طول موج معکوس با فرکانس موج متناسب است: امواج با فرکانس های بالاتر دارای طول موج کوتاه تر هستند و فرکانس های پایین تر دارای طول موج های طولانی تر هستند. 

طول موج به محیط (مثلاً خلاء ، هوا یا آب) بستگی دارد که موج از آن عبور می کند. نمونه هایی از امواج عبارتند از: امواج صوتی ، نور ، امواج آب و سیگنال های الکتریکی دوره ای در یک هادی. موج صدا تغییر در فشار هوا است ، در حالی که در نور و سایر اشعه الکترومغناطیسی استحکام الکتریکی و میدان مغناطیسی متفاوت است. امواج آب تغییراتی در ارتفاع یک بدن از آب است. در یک لرزش شبکه کریستالی ، موقعیتهای اتمی متفاوت است.

دامنه طول موج یا فرکانس پدیده های موج را طیف می نامند. این نام از طیف نور مرئی منشأ گرفته است ، اما اکنون می تواند در کل طیف الکترومغناطیسی و همچنین طیف صدا یا طیف ارتعاش استفاده شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.