Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

 

معرفی رشته:

فیزیک پزشکی نام یک رشته کاربردی در علوم پایه پزشکی است که مفاهیم و کاربرد مجموعه علوم فیزیک را در تشخیص و درمان پزشکی بررسی می‌کند.  

این شاخه از دانش، علوم پرتودرمانی (رادیو تراپی)، محافظت از پرتو، پرتوشناسی تشخیصی(رادیولوژی و زیرشاخه‌های آن همانند سی تی اسکن، ام آر آی و غیره)، و پزشکی هسته‌ای را در بر می‌گیرد، اما از نظر حرفه و پیشه از مهندسی پزشکی و بیوفیزیک مستقل است.

سه جایزه نوبل به سال‌های ۱۹۰۱ (فیزیک)، ۱۹۵۲ (فیزیک)، و ۱۹۴۳ (شیمی) تاثیر مستقیمی در پیدایش این شاخه از دانش داشته است. از سوی دیگر، فیزیک پزشکی نیز به نوبهٔ خود مسبب سه جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی به سال‌های ۱۹۷۹، ۱۹۷۷، و ۲۰۰۳ شده‌است.

برخی از توانمندیهای فارغ التحصیلان رشته فیزیک پزشکی بدین قرار است:

- نظارت بر HOT LAB و نحوه حمل و نقل و استفاده از مواد رادیواکتیو در بخشهای پزشکی هسته ای.
- مشارکت در توسعه تکنیک ها، طراحی پروتکلهای جدید تصویربرداری و رادیوتراپی و کمک به انتخاب روشهای تصویربرداری و درمانی مبتنی بر تکنولوژیهای جدید در حوزه سلامت
- انجام طرح های تحقیقاتی دانشگاهی و سایر مراکز علمی

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال شغل و استخدام هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته ارشد فیزیک پزشکی، معرفی رشته های دکترای فیزیک پزشکی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی مشاغل و بازارکار این رشته ارایه می شود.



رشته های کارشناسی مجاز برای ورود به این رشته بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95 عبارتند از:

کارشناسی فیزیک، بیوفیزیک، فیزیک مهندسی، پرتودرمانی، رادیولوژی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی، اعضای مصنوعی، مهندسی پزشکی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی گرایش پرتوپزشکی و راکتور، تکنولوژی پزشکی هسته ای

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.