Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزرهای فیبر در سنجش زیست پزشکی

  

راه اندازی مورد استفاده برای جمع آوری داده ها از پوست انسان


لیزرهای فیبر در سنجش زیست پزشکی - طیف سنجی مادون قرمز میانی

با نظارت بر ناهنجاری های متابولیکی متعاقب آن ، از طریق تعیین کمی اجزای بیوشیمیایی سرم ، مانند اوره ، گلوبولین ها ، آنزیم ها ، گلوکز ، کلسترول ، تری گلیسیرید و آلبومین ، می توان بیماری های کمی را تشخیص داد. از این رو ، روشهای بیوشیمیایی بیشماری برای تعیین کمیت ، و به ندرت توصیف اجزای خاص سرم ، توسعه یافته است. با این حال ، بسیاری از آنها به جای ترکیبی از چندین پارامتر بیوشیمیایی اطلاعاتی را در مورد یک جزء خاص ارائه می دهند. در این زمینه ، شناسایی اثر انگشت سرم از طریق طیف سنجی MIR ، از یک نمونه نسبتاً کمی ، می تواند دید گسترده تری در مورد سطح گونه های بیوشیمیایی سرم ، که به نوبه خود ، می تواند روش تشخیص را تسهیل کند ، فراهم کند.

منطقه مادون قرمز مادون قرمز (MIR) در محدوده 2500-10،000 نانومتر از طیف الکترومغناطیسی ثابت شده است که در طیف سنجی بسیار مفید است ، برای اندازه گیری ترکیب نمونه با استفاده از نور ، به ویژه در شیمی بالینی [98]. پوشش طیف گسترده ای از منطقه فرصتی برای سنجش مقدار زیادی از مولکول ها از جمله مولکول های بافت های بیولوژیکی فراهم می کند ، جایی که با حساسیت زیادی می توان آنها را شناخت. تا همین اواخر ، چالش هایی از قبیل انسجام نامناسب منابع نور ، سنجش مشکلی ناشی از نشانه پشت پرده بسیار ضعیف و همچنین شانس کم ردیاب های MIR با سر و صدای کم موانع غیر قابل عبور به خصوص در طیف سنجی داخل بدن بود [99]. این در حالی است که طی چند سال اخیر ، پیشرفت در علم مواد علاوه بر متنوع سازی و مینیاتور کردن اجزای فوتونی ، زمینه را برای تقویت منابع نوری رمان ، با قابلیت های عملکرد قبلی غیرقابل دستیابی فراهم کرده است ، که صحت اندازه گیری ها را تا حد زیادی بهبود داده اند. در نتیجه ، طیف سنجی MIR تثبیت شده و مجدداً روی صحنه می رود.

با اشاره به اصل فیزیکی ، طیف سنجی MIR از ارتعاشات اساسی مولکولی مانند خم شدن و کشش باند یا پیوندهای خاص در داخل مولکول مورد مطالعه استفاده می کند که عموماً با تطبیق اختلاف انرژی کمی از انتقال بین حالت زمین و اولین حالت هیجان زده ایجاد می شود. حساسیت بالای آن نسبت به گروه های قطبی نتیجه همان فرکانس نوسان لحظه دو قطبی مولکولی و بردار میدان الکتریکی از منبع منبع است [147]. علاوه بر این ، منطقه "اثر انگشت" دارای یک جاذبه کاملاً قوی است ، با قله های بی شماری و به خوبی حل و فصل شده ، متفاوت در موقعیت ، عرض و شدت ، الگوهای جذب منحصر به فردی را برای هر ماده تشکیل دهنده ایجاد می کند ، که شناسایی مؤلفه مستقیم را در سطح مولکولی امکان پذیر می کند. منطقه MIR برای شناسایی گروه های C-C ، C-O-H و C-H برای کشش نامتقارن و متقارن بسیار مناسب است [100]. با این حال ، نور MIR تنها به دلیل جذب آب زیاد تا 100 میکرومتر در پوست انسان نفوذ می کند [97]. با استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل داده های چند متغیره ، مشکل نفوذ محدود تا حدی اجتناب شده است.

تنظیم اولیه دستگاه اندازه گیری MIR شامل یک منبع نور ، یک مونتاژ نوری و یک واحد آشکارساز نور است. روشنایی طیفی بالا ، مشخصه تمرکز محکم برای یک پرتو فضایی منسجم ، مانند لیزر و همچنین قدرت متوسط ​​بالا ، مورد نیاز کلیه طرحهای طیف سنجی است. تا دهه گذشته ، بیشترین منابع لیزر لیزر CO2 و لیزر نیمه هادی با حفره عمودی (VCSEL) بود [101]. با این حال ، پیچیدگی و هزینه های بالایی که دارند ، جهت شارژ جهت به سمت لیزرهای نیمه هادی قابل تنظیم ، مانند: لیزر آبشار کوانتومی (QCL) و لیزر آبشار کوانتومی حفره خارجی (Eq-QCL) [102] استفاده کردند. در سالهای گذشته ، در تحقیقات متعددی ، اشاره شده است که منابع نوری تولید ابررسانا و بعضی از نوسان کنندگان حالت قفل شده می توانند بسیار دلگرم کننده باشند زیرا در منطقه MIR قرار دارند [103]. به واحد تشخیص نور اشاره دارد ، انواع مختلفی از فوتودکتورها که به طور گسترده در این منطقه استفاده می شوند ، بسته به تکنیک اندازه گیری انتخاب می شوند. اخیراً ، قابل توجه ترین انواع سنسور ، مبتنی بر فیبرهای کوچک در بازتاب کل ضعیف (ATR) و سنسورهای فتوآکوستیک بوده اند. ATR هنوز تکنیک انحصاری در تجزیه و تحلیل نمونه است.

شکل 12 نمونه هایی را که توسط لیکات و همکارانش استفاده شده است نشان می دهد ، جایی که طیف های MIR گلوکز از پوست مچ جمع می شوند. الیاف هسته توخالی ، به خصوص برای تحویل پالس پیکسوسکند با قدرت متوسط ​​و زیاد اوج مناسب ، هم برای تحویل نور لیزر QC و هم برای جمع آوری نور پشتی ، به طور مستقیم به یک آشکارساز MCT استفاده می شود. تقویت کننده قفل که تقویت و اندازه گیری خروجی قفل شده فاز و فرکانس را فراهم می کند ، دارای فرکانس مرجع 55 کیلوهرتز است. سرانجام ، خروجی آمپلی فایر قفل شده توسط کامپیوتر ، جایی که تاریخ پردازش می شود ، ثبت می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.