Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزر فیبر در دندانپزشکی

لیزر فیبر در دندانپزشکی


در مقایسه با سایر زمینه های پزشکی ، ورود لیزر به دندانپزشکی عمدتاً به دلیل شک و تردید توسط اکثر دندانپزشکان و در نتیجه غلبه بر دگم های بالینی طولانی مدت از تکنیک های بالینی به تأخیر افتاده است. از این رو ، اگرچه Nd: YAG اصلی به عنوان یک لیزر بافت نرم در درجه اول برای اهداف دندانپزشکی راه اندازی شد ، گسترش واقعی استفاده در لیزر از زمانی شروع شد که متخصصان تشخیص نیاز به یک لیزر بافت سخت را شروع کردند ، به طوری که ، فناوری لیزر در دندانپزشکی با معرفی ظاهر شد. لیزر Er: YAG ، به عنوان گزینه ای برای مته دوار.

  

در دهه‌های گذشته ، لیزر در دندانپزشکی بیشتر و بیشتر شده است. از نظر بیمار ، درمانی که توسط لیزر انجام می شود ، در درجه اول به دلیل مراقبت سریعتر و کارآمدتر از دندان همراه با کاهش درد بخصوص در طول درمان ، نیاز کمتری به بیهوشی ، کاهش درد بعد از درمان و کوتاه مدت بهبودی بعد از درمان بسیار مفید است. عادت زنانه. به پزشک متخصص مراجعه می کند ، یکی از اصلی ترین استدلال به نفع جراحی دندان با کمک لیزر ، به دلیل داشتن روش های درمانی کوتاه تر و همچنین پروتکل های قبل و بعد از عمل ، پیچیده تر و زمان بر است. الزامات خروجی لیزرهای مورد استفاده در دندانپزشکی چند برابر است. علاوه بر خصوصیات اساسی مانند انرژی پالس ، توان خروجی و طول موج ، لیزر باید برخی از خصوصیات عملی دیگر مانند اندازه ، قدرت ورودی ، محکم بودن تمرکز خروجی و سطح نگهداری را داشته باشد.


لیزرهای مورد استفاده در عمل دندانپزشکی معمولاً مطابق کاربرد بافت در طبقه بندی می شوند: لیزرهای سخت بافتی و نرم. Er: YAG و لیزرهای دیود ارزش خود را برای بسیاری از اقدامات دندانپزشکی اعم از جراحی و ابزار درمانی با مزایای اضافی در طیف گسترده ای از برنامه ها اثبات کرده اند. علیرغم قیمت بالا ، Er: YAG به دلیل جذب زیادش در آب هنوز یک قدم جلوتر است و این باعث می شود هم برای درمان بافت های سخت دندان و هم برای فرسایش بافت نرم کافی باشد. از طرف دیگر ، لیزرهای دیود دارای چندین مزیت مانند کاهش اندازه ، کاهش هزینه و امکان تحویل پرتو توسط فیبرهای نوری ، برای درمانهای بافت نرم مناسب تر هستند.


طبق تحقیقات ، فن آوری لیزر فیبر در تلاش است تا انحصارهای لیزرهای Er: YAG و دیود را در بازار دندانپزشکی تقریباً دو دهه تجزیه کند. علیرغم روند رو به رشد استفاده از لیزرهای فیبر در جراحی دهان ، هنوز نتیجه مورد انتظار حاصل نشده است. با این حال ، هیچ عمق وجود ندارد که از جمله فشردگی ، قابلیت اطمینان بالا ، هزینه کم ، کیفیت بالای پرتوی و راندمان انرژی ، راهی برای رقابت لیزرهای فیبر از نظر انرژی پالس لیزرهای فیبر فراهم کند. در این زمینه ، مطالعه ex vivo برای لیزرهای فیبر 1070 نانومتر ، که بر روی هر دو بافت و مواد انجام شده است ، می تواند یکی از نتایج امیدوار کننده باشد به دلیل کاهش ارتفاع حرارتی در بافتهای تابش شده ، به لطف امکان انتشار در طول پالس ns ، محدود کننده آسیب وثیقه ناشی از گرمای بیش از حد هدف [41]. سیستم لیزر سفارشی ، توسعه یافته توسط UFOLAB ، Bilkent ، که در شکل 13 نشان داده شده است ، یک مطالعه دلگرم کننده دیگر است که در آن یک سیستم تقویت کننده لیزر پشت سر هم فیبر Yb-doped که دارای یک سیستم تقویت کننده لیزر پشت سر هم است ، ساخته شده است. نوسان ساز لیزر پراکندگی همه عادی تولید سیگنال حالت قفل شده با سرعت تکرار 108 مگاهرتز به عنوان منبع دانه. این سیستم با طول موج مرکزی 1035 نانومتر برای درمان بافت سخت و نرم تنظیم شده است [106].

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.