Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

طیف سنجی ارتعاشی

طیف سنجی ارتعاشی روشی برای توصیف و شناسایی ترکیبات است. در این درس خواهیم آموخت که طیف سنجی ارتعاش چیست و دو نوع IR و Raman را کشف می کنیم.

طیف سنجی ارتعاش چیست؟

چگونه یک ماده ناشناخته را شناسایی کنیم یا اطمینان حاصل کنیم که یک ماده خاص همان چیزی است که ما فکر می کنیم؟ روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که نمونه را از بین می برد ، که متأسفانه به معنای آزمایش بیشتر بر روی آن نمی توان انجام داد. طیف سنجی ارتعاشی یک روش شناسایی غیر مخرب است که انرژی لرزش را در یک ترکیب اندازه گیری می کند.

  

هر پیوند شیمیایی دارای انرژی لرزشی منحصر به فردی است. حتی یک پیوند کربن-کربن نیز بسته به نوع ترکیبات دیگر که کربن به آن متصل است ، از یک ترکیب به ترکیب دیگر متفاوت خواهد بود. با توجه به این انرژی لرزش منحصر به فرد ، هر ترکیب اثر انگشت بی نظیری خواهد داشت ، یا خروجی که نقاط قوت را در ارتعاشات خاص مشخص می کند. از این اثر انگشت می توان برای تعیین ساختارهای ترکیبی ، شناسایی و توصیف ترکیبات و شناسایی ناخالصیها استفاده کرد. این کار با مقایسه اثر انگشت با اثر انگشت ترکیبات شناخته شده انجام می شود.


دو نوع طیف سنجی ارتعاشی وجود دارد: مادون قرمز و رامان. تفاوت اصلی بین اینها انواع لرزش ها و انتقال هایی است که اندازه گیری می شود. به طور معمول از این دو شکل در ارتباط با یکدیگر استفاده می شود تا تصویری کامل تر از ترکیبات به دست آید.


طیف سنجی مادون قرمز

طیف سنجی مادون قرمز (طیف سنجی IR) از پرتویی از نور در طیف مادون قرمز (700 نانومتر-1000 نانومتر) برای تحریک اوراق قرضه و اندازه گیری میزان جذب و انتقال نور به دلیل ارتعاش اوراق استفاده می کند. خروجی طیف سنجی IR دارای انتقال٪ در محور y و طول موج در محور x خواهد بود. گروه های عملکردی خاصی وجود دارند که قله های خاصی خواهند داشت.


با نگاهی به اثر انگشت طیف IR می توان قله های خاصی را شناسایی کرد. طیف ها به نمودار یا نتایج اندازه گیری از آزمایش طیف سنجی اشاره دارد. به عنوان مثال ، یک قله الکل (OH) گسترده و در محدوده طول موج 3650-3200 سانتی متر خواهد بود. یک آلکیل ترمینال در یک طول موج مشابه (3340-3250 سانتی متر) خواهد بود ، اما یک قله بسیار باریک خواهد بود. برای شروع توصیف ترکیب ، ابتدا می توان این گروههای خاص را شناسایی کرد. به طور خاص مفید است اگر طیف IR را نداریم که بتوانیم ترکیب را با هم مقایسه کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.