Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

نمودار انرژی لیزری سه سطح

  

نمودار انرژی لیزری سه سطح


برای دستیابی به شرایط غیر تعادلی ، باید از روش غیرمستقیم برای پر کردن حالت هیجان استفاده شود. برای درک چگونگی انجام این کار ، ممکن است از یک مدل کمی واقع بینانه تر ، از یک لیزر سه سطح استفاده کنیم. باز هم یک گروه از اتم N را در نظر بگیرید ، این بار با هر اتم قادر به وجود در هر یک از سه حالت انرژی ، سطح 1 ، 2 و 3 با انرژی های E1 ، E2 و E3 و جمعیت های N1 ، N2 و N3 به ترتیب هستیم.


فرض می کنیم که E1 <E2 <E3؛ یعنی انرژی سطح 2 بین انرژی سطح زمین و سطح 3 نهفته است.


در ابتدا ، سیستم اتمها در تعادل حرارتی قرار دارند و اکثر اتم ها در حالت زمین قرار می گیرند ، یعنی N1 ≈ N ، N2 ≈ N3 ≈ 0. اگر اکنون ما اتم ها را تحت تابش فرکانس قرار دهیم light \ displaystyle \ scriptstyle \ nu _ {13} \، = \، {\ frac {1} {h}} \ left (E_ {3} -E_ {1} \ Right)} \ scriptstyle \ nu_ {13} \، = \ ، \ frac {1 {h h} \ چپ (E_3 - E_1 \ راست) ، روند جذب نوری باعث تحریک الکترون ها از حالت زمین به سطح 3 می شود. این فرایند پمپاژ نامیده می شود ، و لزوماً همیشه مستقیماً جذب نور را درگیر نمی کند. ؛ سایر روشهای هیجان انگیز محیط لیزر مانند تخلیه الکتریکی یا واکنشهای شیمیایی ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. سطح 3 گاهی اوقات به عنوان سطح پمپ یا باند پمپ و انتقال انرژی E1 → E3 به عنوان انتقال پمپ گفته می شود ، که به عنوان فلش مشخص شده در نمودار در سمت راست نشان داده شده است.


پس از پمپ کردن محیط ، تعداد قابل توجهی از اتمها به سطح 3 منتقل می شوند ، به طوری که N3> 0. برای داشتن یک رسانه مناسب برای عمل لیزر ، لازم است که این اتم های هیجان زده به سرعت در سطح 2 پوسیده شوند. انرژی آزاد شده در این انتقال ممکن است به صورت فوتون (انتشار خودبخود) منتشر شود ، اما در عمل انتقال 3 → 2 (برچسب R در نمودار) معمولاً بدون تابش است ، با انتقال انرژی به حرکت ارتعاشی (گرما) ماده میزبان اطراف اتمها ، بدون نسل فوتون


یک الکترون در سطح 2 ممکن است با انتشار خودبخودی به حالت زمین پوسیدگی کند ، یک فوتون فرکانس ν12 (داده شده توسط E2 - E1 = hν12) را آزاد کند ، که به عنوان گذار L نشان داده شده است ، به نام انتقال لیزر در نمودار. اگر طول عمر این انتقال ، τ21 بسیار طولانی تر از طول عمر 3 32 تابش پرتو 3 τ باشد (اگر τ21 ≫ τ32 ، به عنوان یک طول عمر مطلوب شناخته شده باشد) ، جمعیت E3 اساساً صفر خواهد بود (0 N N3) و جمعیتی از اتمهای هیجان زده در سطح 2 (N2> 0) جمع می شوند. اگر بیش از نیمی از اتمهای N در این حالت جمع شوند ، این بیش از جمعیت سطح زمین N1 خواهد بود. وارونگی جمعیت (N2> N1) بدین ترتیب بین سطح 1 و 2 حاصل شده است و تقویت نوری در فرکانس ν21 قابل دستیابی است.


از آنجا که حداقل نیمی از جمعیت اتم ها برای بدست آوردن وارونگی جمعیت باید از حالت زمین هیجان زده شوند ، محیط لیزر باید به شدت پمپ شود. این امر باعث می شود لیزرهای سه سطح نسبتاً ناکارآمد باشند ، علی رغم اینکه اولین نوع لیزر قابل کشف است (براساس یک رسانه لیزر یاقوت ، توسط تئودور میمن در 1960). یک سیستم سه سطح نیز می تواند یک انتقال تابشی بین سطح 3 و 2 داشته باشد و یک انتقال غیر تابشی بین 2 تا 1 باشد. در این حالت ، نیاز پمپاژ ضعیف تر است. در عمل ، بیشتر لیزرها لیزرهای چهار سطح هستند که در زیر شرح داده شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.