Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

ذره اساسی ماده چیست؟

مقدمه

ذره اساسی ماده چیست؟

این سؤال در هزاره ها پرسیده شده است. در یونان باستان ، عناصر آتش ، آب ، زمین و هوا به نظر می رسید که در مقادیر مختلفی برای تولید ماده ترکیب می شوند. در 450 سال قبل از میلاد ، فیلسوف Democritus برای اولین بار "اتم" را به عنوان بخشی غیرقابل تفکیک از ماده توصیف کرد که نمی توان دید.  

نظریه جدید اتمی با دالتون در سال 1803 آغاز می شود. این عناصر از واحدهای جدا نشدنی موسوم به اتم ساخته شده بودند. اندازه اتم ها در سال 1865 توسط لوشمیتد تعیین شد و اولین جدول تناوبی توسط مندلیف در سال 1869 منتشر شد.


تا سال 1897 ، تصور می شد که اتم ها اساسی و غیرقابل تفکیک هستند. آزمایشات با اشعه کاتدی توسط تامسون الکترونها را کشف کرد. در سال 1909 رادرفورد این ایده را ایجاد کرد که جرم یک اتم در یک هسته کوچک و مرکزی متمرکز شده است. در سال 1913 بور مفهوم الکترونهایی را که در حال چرخش اتم در هسته های گسسته هستند ، توسعه داد ، منظره ای که امروزه هنوز هم نفوذ دارد.


در سال 1932 نوترون کشف شد و تأیید کرد که هسته اتم حتی از ذرات کوچکتر ، نوترون و پروتون تشکیل شده است. دوره های اضافی نشان داده اند که این ذرات اساسی نیستند. آنها از کوارکهای مختلف ساخته شده اند. به نظر می رسد که کوارکها منابع جرم هستند و اگر از ذرات حتی کوچکتر تشکیل شوند هنوز کشف نشده است. الکترون ، که در سال 1897 کشف شد ، عضو انواع مختلفی از ذرات ابتدایی - لپتونها است.


برای بحث سرگرم کننده تر درباره ساختار ماده ، سعی کنید The Particle Adventure را که برای بعضی از خواندن های سبک سرگرم کننده است قبل از اینکه در مورد همه این موارد فیزیک جدی بگیرید ، امتحان کنید!

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.