Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

طیف سنجی

طیف سنجی و طیف نگاری اصطلاحاتی هستند که برای اندازه گیری شدت تابش به عنوان تابعی از طول موج استفاده می شوند و اغلب برای توصیف روش های طیف سنجی تجربی مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه های اندازه گیری طیفی به طیف سنج ، اسپکتروفتومتر ، طیف سنج یا آنالایزر طیفی گفته می شوند.

  

مشاهدات روزانه رنگ می تواند مربوط به طیف سنجی باشد. نورپردازی نئون کاربرد مستقیمی از طیف سنجی اتمی است. گازهای نئون و دیگر نجیب ها دارای فرکانس انتشار (رنگ) هستند. لامپ های نئون برای تحریک این انتشار از برخورد الکترون ها با گاز استفاده می کنند. جوهرها ، رنگها و رنگها شامل ترکیبات شیمیایی هستند که برای ویژگیهای طیفی خود به منظور تولید رنگها و رنگهای خاص انتخاب شده اند. طیف مولکولی که معمولاً با آن روبرو می شویم ، دی اکسید نیتروژن است. دی اکسید نیتروژن گازی یک ویژگی جذب قرمز خاصیت دارد و این باعث می شود هوا آلوده به دی اکسید نیتروژن به رنگ قهوه ای مایل به قرمز باشد. پراکندگی ریلی یک پدیده پراکندگی طیف سنجی است که رنگ آسمان را به خود اختصاص داده است.


مطالعات طیف سنجی برای توسعه مکانیک کوانتومی اساسی بوده و شامل توضیحات ماکس پلانک در مورد اشعه سیاه ، توضیحات آلبرت انیشتین در مورد اثر فوتوالکتریک و توضیحات نیلز بور در مورد ساختار و طیفهای اتمی است. طیف سنجی در شیمی فیزیکی و تحلیلی استفاده می شود زیرا اتم ها و مولکول ها طیف های منحصر به فردی دارند. در نتیجه می توان از این طیف ها برای شناسایی ، شناسایی و تعیین کمیت اطلاعات در مورد اتمها و مولکولها استفاده کرد. طیف سنجی همچنین در نجوم و سنجش از دور بر روی زمین استفاده می شود. بیشتر تلسکوپهای تحقیقاتی دارای طیف نگاری هستند. طیفهای اندازه گیری شده برای تعیین ترکیب شیمیایی و خصوصیات بدنی اشیاء نجومی (مانند دما و سرعت آنها) استفاده می شوند.



نظارت بر کامپوزیت ها با استفاده از الیاف نوری.

با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز نزدیک ، زمان قرار گرفتن در معرض چوب فرسوده را تخمین بزنید. 

اندازه گیری ترکیبات مختلف در نمونه های مواد غذایی با طیف سنجی جذب هر دو در طیف مرئی و مادون قرمز.

اندازه گیری ترکیبات سمی در نمونه خون

تجزیه و تحلیل عنصری غیر مخرب توسط فلورسانس اشعه X

تحقیقات ساختار الکترونیکی با طیفهای مختلف.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.