Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

لیزر با شکوفه ساتری

فن آوری های لیزر و لیزر به پدیده قرن بیست و یکم تبدیل شده است ، اما ریشه های آن به اوایل قرن بیستم باز می گردد.


در سال 1900 ، فیزیکدان آلمانی ، ماکس پلانک ، ایده اصلی لیزر را با فرض اینکه نور از انرژی های کوچک - کوانتومی ساخته شده است ، توسعه داد.

آلبرت انیشتین در سال 1917 اهمیت نظریه ماکس پلانک را فهمید و قانون اثر فوتوالکتریک را کشف کرد - به اصطلاح انتشار تابش تحریک شده از اشعه (انتشار عمد ناشی از انتشار کوانتوم نور از اتمها). در سال 1921 برای این کشف جایزه نوبل دریافت کرد.  

1926 شیمیدان آمریکایی ، گیلبرت نیوتن لوئیس ، یک کوانتوم انرژی را فوتون نامید.

دهه 1950 چندین دانشمند درخواست تأثیر لیزر را دادند. چارلز هارد تاونز و آرتور لئونارد شاولو در ابتدا یک حق ثبت اختراع آمریکایی کسب کردند. در همین زمان ، دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی ، نیکولای ژنادیویچ باسوف و الکساندر میخایلوویچ پروخوروف با همین مفهوم مواجه شدند. در سال 1964 ، به همه (به جز شاولو) برای اختراع لیزر جایزه نوبل فیزیک اهدا شد. با این حال ، اختلاف در مورد اختراع لیزر به مدت 28 سال به طول انجامید و سرانجام ، این اختراع توسط هر چهار دانشمند به اشتراک گذاشته شد.

شانزدهم مه 1960 اولین لیزر کاربردی (یاقوت) توسط فیزیکدان و مهندس آمریکایی ، تئودور H. میمن به طور اختصاصی طراحی و راه اندازی شد. در همین زمان ، یک دانشمند دیگر آمریکایی ، گوردون گولد ، برای راه اندازی لیزر تلاش می کرد ، اما میمن سریع تر بود.

سال 1961 یک سال و نیمی از اولین راه اندازی با لیزر ، یک عمل جراحی چشم منحصر به فرد در بیمارستان منهتن کلمبیا-پرسپریتیان انجام شد. تومور شبکیه با استفاده از پرتو لیزر از چشم خارج شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.