Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

تصویربرداری پزشکی هسته ای

پزشکی عمومی هسته ای چیست؟


تصویربرداری پزشکی هسته ای از مقادیر کمی مواد رادیواکتیو برای تشخیص ، ارزیابی یا درمان انواع بیماری ها استفاده می کند. اینها شامل انواع مختلفی از سرطان ها ، بیماری های قلبی ، دستگاه گوارش ، غدد درون ریز یا عصبی و سایر ناهنجاری ها است. از آنجا که امتحانات پزشکی هسته ای می توانند فعالیت مولکولی را مشخص کنند ، این پتانسیل را دارند که بیماری را در مراحل اولیه خود شناسایی کنند. آنها همچنین می توانند نشان دهند که آیا بیمار به درمان پاسخ می دهد یا خیر.

  

تشخیص


روشهای تصویربرداری پزشکی هسته ای غیر تهاجمی است. به استثنای تزریق داخل وریدی ، آنها معمولاً بدون درد هستند. این آزمایش ها از مواد رادیواکتیو به نام رادیو دارویی یا رادیوتراژ برای کمک به پزشکان در تشخیص و ارزیابی شرایط پزشکی استفاده می کنند.


رادیو تراکتورها مولکولهایی هستند که به مقدار کمی از مواد رادیواکتیو که با اسکن PET قابل شناسایی هستند ، با آن یا "برچسب" شناخته می شوند. رادیو تراکتورها در تومورها یا نواحی التهابی جمع می شوند. آنها همچنین می توانند به پروتئین های خاص بدن متصل شوند. متداول ترین رادیوتراکتور F-18 fluorodeoxyglucose یا FDG ، مولکولی شبیه به گلوکز است. سلول های سرطانی از نظر متابولیکی فعال تر هستند و ممکن است گلوکز را با سرعت بیشتری جذب کنند. این نرخ بالاتر در اسکنهای PET قابل مشاهده است. این به پزشک شما امکان می دهد بیماری را قبل از اینکه در سایر آزمایش های تصویربرداری مشاهده شود ، شناسایی کند. FDG تنها یکی از بسیاری از پرتوهای انتقال دهنده در حال استفاده یا در حال توسعه است.


بسته به نوع معاینه ، رادیوتراپی به عنوان گاز تزریق ، بلعیده یا استنشاق می شود. سرانجام در ناحیه بدن مورد معاینه تجمع می یابد. یک دوربین ویژه یا دستگاه تصویربرداری ، انتشار رادیواکتیو را از رادیو کانتر تشخیص می دهد. دوربین یا دستگاه تصاویر تولید می کند و اطلاعات مولکولی را در اختیار شما قرار می دهد.


بسیاری از مراکز تصاویر پزشکی هسته ای را با استفاده از توموگرافی کامپیوتری (CT) یا تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) به منظور نمایش نماهای خاص قرار داده اند. این به عنوان ترکیب فیوژن یا ثبت نام مشترک شناخته می شود. این نظرات به پزشک اجازه می دهد تا اطلاعات را از دو معاینه مختلف بر روی یک تصویر در ارتباط و تفسیر کند این منجر به اطلاعات دقیق تر و تشخیص دقیق می شود. انتشار تک فوتون توموگرافی کامپیوتری / توموگرافی کامپیوتری (SPECT / CT) و توموگرافی انتشار پوزیترون / توموگرافی کامپیوتری (PET / CT) واحد می توانند هر دو امتحان را همزمان انجام دهند. PET / MRI یک فناوری تصویربرداری نوظهور است. با این حال ، در حال حاضر به طور کلی در دسترس نیست.


درمان

داروهای هسته ای همچنین روشهای درمانی از جمله درمان با ید رادیواکتیو (I-131) را ارائه می دهند که از مقادیر کمی مواد رادیواکتیو برای معالجه سرطان و سایر شرایط پزشکی موثر بر غده تیروئید و همچنین درمان سایر سرطان ها و شرایط پزشکی استفاده می کنند.


بیماران مبتلا به لنفوم غیر هوچکین که به شیمی درمانی پاسخ نمی دهند ممکن است تحت رادیوتراپی (RIT) قرار بگیرند.


رادیو ایمونوتراپی (RIT) یک روش درمانی شخصی است که ترکیبی از پرتودرمانی را با توانایی هدفمند کردن سیستم ایمنی درمانی ، درمانی که تقلید از فعالیت سلولی در سیستم ایمنی بدن است ، انجام می دهد. برای اطلاعات بیشتر به صفحه رادیو درمانی (RIT) مراجعه کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.