Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

درمان سنگ کلیه، واریکوسل و مشکلات پروستات با دارو، لیزر و جراحی

درمان سنگ کلیه، واریکوسل و مشکلات پروستات با دارو، لیزر و جراحی


درمان سنگ کلیه، واریکوسل و مشکلات پروستات با دارو، لیزر و جراحی



اورولوژی یک تخصص جراحی است که با بیماری‌های مجاری ادراری و دستگاه تولید مثل مردان و بیماری‌های مجاری ادراری زنان مقابله می‌کند. مجاری ادراری شامل مثانه، می‌زنای، کلیه و پروستات در آقایان است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سایت دکتر سلمان اسلامی، هنگامی‌ که بیمار برای اولین بار به متخصص ارولوژی مراجعه می‌کند فرایند ارزیابی و معاینه آغاز می‌شود تا پزشک بتواند علت بروز مشکل او را مشخص نماید و بهترین روش درمانی را با توجه به نوع مشکل ایجاد شده از قبیل سنگ کلیه، واریکوسل و مشکلات پروستات ارائه دهد.  

معمولاً پزشک ابتدا به بررسی سابقه پزشکی بیمار می‌پردازد و مسائلی از قبیل اختلالات نورولوژیکی در گذشته را ارزیابی خواهد کرد. سپس درخواست انجام تست‌های تشخیصی از قبیل آزمایش خون و ادرار یا سونوگرافی را خواهد داد. نتایج به دست آمده از تست‌های تشخیصی به پزشک برای مشخص کردن علت مشکل بیمار و طراحی یک برنامه درمانی مناسب کمک می‌کند.

دکتر سلمان اسلامی جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری دارای بورد تخصصی ایران عضو انجمن اورولوژی آسیا و اروپا

برخی از جراحی‌هایی که در مطب دکتر سلمان اسلامی انجام می‌شود:

· جراحی بسته سنگ کلیه (PCNL)

· جراحی بسته سنگ حالب (TUL)

· جراحی بسته سنگ مثانه (PCCL)

· لاپاروسکوپی تومور کلیه

· لاپاراسکوپی فتق

· جراحی بسته سرطان پروستات

· جراحی بسته تومور مثانه

· جراحی باز پروستات

· جراحی میکروسکوپی واریکوسل

· سیستوسکوپی برای بررسی اختلالات مجرا و مثانه

 سنگ کلیه

 همانطور که می‌دانید کلیه یکی از اعضای بسیار مهمه بدن است که وظیفه تخلیه مواد زائد خون را از طریق ادرار برعهده دارد. سنگ کلیه زمانی به وجود می‌آید که مواد شیمیایی موجود درون کلیه آنقدر متراکم شوند که کریستال‌های جامد را به وجود بیاورند. معمولاً در مواردی که سنگ کلیه کوچک است به طور خود به خود دفع می‌شود اما سنگی که بزرگ است درون مجاری ادرار گیر می‌افتد و منجر به بروز درد شدید، مسدود شدن مجاری ادراری و عفونت خواهد شد.

سنگ کلیه با توجه به تجمع کلسیم، اسید اوریک، سیستین و آمونیاک دسته‌بندی می‌شود. برخی از فاکتورهای خطر مرتبط با این نوع سنگ کلیه به شرح زیر می‌باشد:

· سابقه خانوادگی سنگ کلیه

· عفونت مجاری ادراری

· نقرس یا شیمی درمانی

 علائم و نشانه‌های سنگ کلیه

 شایع ترین علامت سنگ کلیه درد شدید قسمت پایین کمر یا پهلو است که معمولاً این درد به سمت بخش پایینی شکم، کشاله ران و ناحیه تناسلی امتداد می‌یابد و این وضعیت به حرکت سنگ درون دستگاه ادراری ارتباط دارد. سایر علائم سنگ کلیه به شرح زیر می‌باشد:

· تهوع و استفراغ

· لرز کردن

· ادرار خونی یا ابری بودن ادرار

· تب

· افزایش تکرر ادرار

 تشخیص سنگ کلیه

 پزشک برای تشخیص سنگ کلیه از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

· انجام معاینه جسمانی

· سونوگرافی از شکم

· پیلوگرام وریدی

· آزمایش خون برای بررسی سطح کلسیم، فسفر، اسید اوریک و سطح الکترولیت‌ها

· آزمایش عملکرد کلیه

 روش‌های درمانی

 برای درمان سنگ کلیه که به کمک روش‌های دیگر دفع نشده است پزشک از یک جراحی کم تهاجمی استفاده می‌کند و یک سوراخ کوچک را درون ناحیه لومبر بیمار ایجاد می‌کند تا بتواند به کلیه دسترسی داشته باشد و از یک ابزار مخصوص مداد مانند برای برای ورود به درون کلیه و شکستن سنگ کلیه توسط لیزر استفاده خواهد کرد. سپس قطعات شکسته شده سنگ از طریق همان سوراخ خارج می‌شوند

· در مواردی که سنگ درون مثانه یا میزنای قرار داشته باشد پزشک دستگاه را وارد میزنای می‌کند و به کمک لیزر مخصوص به شکستن سنگ و خارج کردن آن می‌پردازد.

· در مواردی که سنگ حدود یک و نیم سانتی متر باشد پزشک بدون پانکچر و ایجاد سوراخ درون کمر و دسترسی به کلیه، به تخلیه سنگ می‌پردازد.

 واریکوسل

 واریکوسل در مردان زمانی به وجود می‌آید که عروق خونی موجود درون بیضه که وظیفه حمل خون از بیضه به قلب را برعهده دارند دچار تورم و کشیدگی خواهند شد. پزشکان علت دقیق بروز این اختلال را نمی‌دانند اما تصور می‌کنند به علت بسته نشدن کامل دریچه عروق خونی ایجاد می‌گردد. واریکوسل همیشه باعث بروز مشکل نمی‌شود اما در برخی از مردان بر توانایی تولید مثل و تعداد اسپرم تاثیر می‌گذارد و در برخی دیگر از آقایان باعث چروکیده شدن بیضه‌ها خواهد شد.

 درمان واریکوسل

 در صورتی که واریکوسل هیچ مشکلی را برای شما به وجود نیاورده باشد پزشک درمان آن را توصیه نمی‌کند. در مواردی که واریکوسل باعث بروز درد شدید، ناباروری یا چروکیده شدن بیضه‌ها شده باشد پزشک از جراحی واریکوسلکتومی‌ برای ترمیم عروق خونی بیضه استفاده می‌کند. به طور کلی از سه روش برای درمان واریکوسل استفاده می‌شود که به شرح زیر می‌باشند:

· جراحی باز یا جراحی به روش قدیمی‌

· جراحی کم تهاجمی‌ لاپاراسکوپیک

· جراحی آمبولیزاسیون بیضه

 بزرگ شدن غده پروستات

 تقریباً ۶۰ درصد از آقایان در سن ۶۰ سالگی و همه آقایان در سن ۹۰ سالگی تا حدودی دچار بزرگ شدن غده پروستات خواهند شد. با این حال فقط حدود دو سوم از این افراد علائم و نشانه‌های بزرگ شدن غده پروستات را نشان می‌دهند. شایع ترین علائم بزرگ شدن غده پروستات عبارتند از افزایش تکرر ادرار، اختلال در شروع ادرار، تخلیه نشدن کامل ادرار، و همچنین احتباس ادراری.

 حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افراد مبتلا به بزرگ شدگی غده پروستات به کمک داروهای تجویز شده پزشک بهبود پیدا نمی‌کنند و به انجام عمل جراحی برای خارج کردن پروستات نیاز خواهند داشت. در ۵۰ سال گذشته جراحی بخش برداری پروستات رایج ترین روشی بود که برای درمان بزرگ شدن غده پروستات توصیه می‌شد. اما از یک دهه اخیر از جراحی لیزر که یک روش کاملا خلاقانه و جدید است برای هدف قرار دادن غده پروستات استفاده می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.