Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

طیف سنجی رزونانس مغناطیسی عملکردی مغز

طیف سنجی تشدید مغناطیسی عملکردی مغز (fMRS) از تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) برای مطالعه متابولیسم مغز در هنگام فعال سازی مغز استفاده می کند. داده های تولید شده توسط fMRS معمولاً طیف تشدیدها را به جای تصویر مغزی ، مانند MRI نشان می دهد. مساحت زیر قله ها در طیف بیانگر غلظت نسبی متابولیت ها است.

  

fMRS براساس همان اصولی است که در داخل بدن طیف سنجی رزونانس مغناطیسی (MRS) انجام می شود. با این حال ، در حالی که MRS معمولی طیف واحدی از متابولیتها را از یک منطقه مورد علاقه ثبت می کند ، علاقه اصلی fMRS کشف طیف های مختلف و مطالعه دینامیکی غلظت متابولیت در حین عملکرد مغز است. بنابراین ، گاهی اوقات به عنوان MRS پویا ،  MRS مربوط به رویداد یا MRS با زمان حل شده شناخته می شود.  یک نوع جدید از fMRS طیف سنجی وزنی با عملکرد (fDWS) است که خصوصیات انتشار متابولیت های مغز را با فعال شدن مغز اندازه گیری می کند. 


برخلاف MRS in vivo که به شدت در محیط های بالینی استفاده می شود ، fMRS در درجه اول به عنوان یک ابزار تحقیقاتی استفاده می شود ، هر دو در یک زمینه بالینی ، به عنوان مثال ، برای مطالعه پویایی متابولیت در بیمارانی که از صرع ، میگرن و نارساخوانی رنج می برند و برای مطالعه مغز سالم. fMRS می تواند برای مطالعه دینامیک متابولیسم در سایر قسمتهای بدن نیز مثلاً در عضلات و قلب مورد استفاده قرار گیرد. با این حال ، مطالعات مغز بسیار محبوب تر بوده است.


اهداف اصلی مطالعات fMRS کمک به درک متابولیسم انرژی در مغز ، و آزمایش و بهبود تکنیک های دستیابی و اندازه گیری داده ها برای اطمینان و تقویت روایی و پایایی مطالعات fMRS است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.