Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص
Sepanta Laser Spadan

Sepanta Laser Spadan

شرکت سپنتا لیزر اسپادان سهامی خاص

مدرسه تابستانی لیزر و بیومدیکال فوتونیک افتتاح شد

با همکاری مرکز تحقیقات لیزرپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی ایران؛

مدرسه تابستانی لیزر و بیومدیکال فوتونیک افتتاح شد

مدرسه تابستانی لیزر و بیومدیکال فوتونیک افتتاح شدبرنامه مدرسه تابستانی لیزر و ‌بیوفوتونیک پزشکی صبح شنبه ۱۵ شهریور ماه افتتاح شد.

  ایسنا علوم پزشکی تهران – وبینار مدرسه تابستانی لیزر و بیومدیکال فوتونیک به همت مرکز تحقیقات لیزرپزشکی جهاد دانشگاهی و شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی ایران  و مرکز تحقیقات لیزر در علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از 15 شهریور برگزار شد و تا 20 شهریورماه ادامه خواهد داشت.

هدف از برگزاری این مدرسه تابستانی ترسیم چشم اندازهای زمینه کاری لیزر- پزشکی و بیوفوتونیک به محققین و دانشجویان تحصیلات تکمیلی میان رشته ای شامل فیزیک، فیزیک پزشکی، پزشکی، مهندسی های اپتیک و فوتونیک، مهندس پزشکی و پرتوپزشکی و تمامی رشته های پزشکی و زیستی است که بر حسب علایق پژوهشی خود، کاربردی از نور را در زمینه کاری خود بهره برداری می کنند.

«تکنولوژیهای اسپکتروسکوپی وتصویربرداری مبتنی بر نور»، «لیزر در پزشکی»، «مدلاسیون و تحریک نوری» و «لیزر ونور در درمان سرطان» چهار موضوع اصلی این وبینار را تشکیل می­دهند.

رئیس هیات علمی وبینار دکترمحمدرضا رزاقی، رئیس مرکز تحقیقات کاربرد لیزر در علوم پزشکی است.

رئیس جهاد علوم پزشکی تهران: برای طرح‌های تحقیقاتی میان رشته‌ای همکاری می­کنیم

دکترمسعود حبیبی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در سخنرانی افتتاحیه این وبینار به اهمیت و جایگاه لیزرپزشکی پرداخت و با تاکید به استفاده و بهینه سازی فناوری لیزرپزشکی گفت: امروزه لیزرپزشکی جزء لاینفک بسیاری از درمان ها در حوزه های چشم پزشکی، پوست، زنان و … شده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران وبینار مدرسه تابستانی لیزر و بیومدیکال فوتونیک را فرصتی برای استفاده از تجارب اساتید خواند و گفت: این برنامه کمک می کند که نگاهی اجمالی به لیزرپزشکی و کاربردهای آن در طب داشته باشید و فرصتی برای انجام فعالیت‌ و تحقیقات میان رشته‌ای را فراهم آورده است.

حبیبی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برای انجام طرح‌های تحقیقاتی میان رشته‌ای همکاری لازم را انجام می‌دهد ابرازامیدواری کرد که این مدرسه تابستانی در ارتقای دانش لیزرپزشکی مفید باشد.

 نگاهی به تاریخچه لیزر در پزشکی در اولین سخنرانی مدرسه

استادان میهمان (بین المللی) این وبینار والری واسیلیویچ توچین رئیس کرسی اپتیک وبیوفوتونیک در دانشگاه ساراتوو (روسیه) و وندرلی سالوادور بانگواتو، استاد فیزیک در دانشگاه سائوپائولو (برزیل) هستند.

پس از آنکه افتتاحیه مدرسه تابستانی باسخنان رییس شبکه ملی تحقیقات لیزر پزشکی کشور و رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران سخنرانی‌های علمی روز اول آغاز شد و تا ساعت ۴ عصر ادامه پیدا کرد.

دکتر عزالدین مهاجرانی ، استاد فیزیک و فوتونیک پژوهشکده لیزر و پلاسما دانشگاه شهید بهشتی اولین سخنرانی را انجام داد. موضوع سخنرانی مهاجرانی لیزر پزشکی، از گذشته تا کنون بود. او تاریخچه پیدایش فیزیک لیزر، ساخت و  تولید اولین سیتم های لیزریی، توسعه و تایید لیزر در علوم پزشکی و کاربردها و توسعه کاربردی آن را مرور کرد.

 سخنرانی استاد روس درباره بیوفوتونیک کاربردی

سخنران بعدی استاد فیزیک و بیوفوتونیک دانشگاه ساراتوو روسیه بود. والری واسیلیویچ توچین صاحب کرسی بیوفوتونیک در دو انجمن علمی مهم بین المللی اپتیک و فوتونیک جهانی  OSA و SPIE است. این استاد میهمان درباره مجموعه تحقیقات نوین خود در زمینه های کاربردی بیوفوتونیک سخنرانی کرد. او در این سخنرانی علمی به موضوع خاص اپتیک بافتهای زیستی با نمای مربوط به سیستم های تشخیصی و درمانی نوری چند مدالیته ای پرداخت. زمینه های کاری نوین جالب توجه در این سخنرانی «شفاف سازی نوری بافت و مواد کنتراست نوری برای دستیابی به این هدف» بود که دورنمایی در زمینه تصویربرداری های نوری ایمن از اعماق بیشتر بافت در اختیار محققان می گذارد.

کاربرد تشخیصی لیزر به روایت عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی

در جلسه عصر دکتر لیلا عطایی عضو شورای علمی گروه پژوهشی لیزرپزشکی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران درباره کاربرد تشخیصی لیزر در درماتولوژی، و اهمیت سیستم های تشخیصی غیر یونیزان، غیرمخرب و غیر تهاجمی نوری در تشخیص و افتراق ضایعات نرمال، خوش خیم، پیش سرطانی و بدخیم پوست سخنرانی کرد.

رونمایی از سیستم درماتوسکوپی دیجیتال

آخرین سخنرانی این روز را هم دکتر محمد علی انصاری، عضو هیت علمی پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهیدبهشتی انجام داد. انصاری از سیستم درماتوسکوپی دیجیتال که یک سیستم نوری تشخیصی است رونمایی کرد. سیستم درماتوسکوپی دیجیتال با حمایت ستاد توسعه فناوری­های فوتونیک، لیزر و مواد پیشرفته ریاست جمهوری به صورت یک پروژه بین المللی اجرا شده است.

عضو هیت علمی پژوهشکده لیزر و پلاسمای دانشگاه شهیدبهشتی ابتدا به توضیح معایب و مزایای سامانه تصویربرداری نوری پرداخت و با توضیح عملکرد تصویربرداری نوری پوست، سیر تکاملی درموسکوپی تشخیصی توسعه داده شده در طول زمان را نشان داد.

از مشخصات بارز فیزیکی این دستگاه درموسکوپی دیجیتال، بزرگنمایی 100 برابر است که می تواند ضایعه پوستی حدود 0.1 میلیمتر را حدود یک سانتی‌متر بزرگتر نشان دهد. همچنین مدالیته تابشی نور قطبیده و غیر قطبیده از مزایای این سیستم در تصویربرداری ضایعات مشکوک برای دستیابی به تصاویر با کنتراست بالاتر است.

این محصول علمی در گروه صنعتی پرتو اطلس طراحی و با مشارکت شرکت خارجی OPTOSONUS در دست ساخت است. انصاری ابراز علاقه مندی کرد که با متخصصین پوست در  انجام کار آزمایی های بالینی و تایید نهایی بالینی این دستگاه همکاری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.